Stötig väghållning A4 proline

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tony777

Ny medlem
Köpte nyligen en
Audi A4 40 TDI quattro 2.0 TDI Proline 190hk, -2020
Denna är mycket stötig trodde först det var sportchassi, men är orginalchassi. Köpte Audi med tanke på komforten som fanns i A4 proline som jag haft tidigare årsmodell -02, -10. Nu är den en katastrof upptäckte dessvärre detta efter köpet. Guppar i bilen på minsta lilla vägbula. Vet någon om de nyare modellerna har styvare fjädring eller chassi m.m.?
 

Killawife

Aktiv medlem
Det är väl kassa fjädrar och dämpare på bilen. Eller har du 19" fälgar? För då blir det också så här. Fjädringen brukar annars vara ganska följsam på dessa original. A6 är dock komfortablare.
 

Killawife

Aktiv medlem
10 tusen mil är rätt långt så det kan mycket väl vara så. Det beror ju också mycket på hur en bil används. Om den gått på släta fina vägar så slits ju dämparna mindre än om den går nån mil på guppiga småvägar varje dag.
Det måste in vara dämparna dock, det kan också vara några bussningar som är slut men de brukar vara duktiga på att upptäcka detta på besiktningen.
Huvudsaken är att dessa bilar brukar INTE vara stötiga, så om bilen är det så är något fel.
 

Tony777

Ny medlem
Hej!
Tack för att du höll hoppet vid liv. Bilen är i toppskick, inget fel på chassi eller något annat som påverkar dämpningen. Två auktoriserade verkstäder har kontrollerat. Audi a4 2020 är tyvärr en skitbil komfortmässigt. Konstigt att ingen kommenterar detta på nätet angående komforten, audi a4 proline-02 var rena mercedes s-klass i jämförelse. Har inte åkt en stötigare bil i premiumklassen. Min teori är ju att bilarna byggs med sämre delar och har väl blivit mer av en Volkswagen, en budgetbil. Nu blir det nog att sälja med förlust och köpa bmw eller mercedes, detta hoppandet och stötande står man ju inte ut med. Ha det bra! :)
 

Nimo

Aktiv medlem
Hej!
Tack för att du höll hoppet vid liv. Bilen är i toppskick, inget fel på chassi eller något annat som påverkar dämpningen. Två auktoriserade verkstäder har kontrollerat. Audi a4 2020 är tyvärr en skitbil komfortmässigt. Konstigt att ingen kommenterar detta på nätet angående komforten, audi a4 proline-02 var rena mercedes s-klass i jämförelse. Har inte åkt en stötigare bil i premiumklassen. Min teori är ju att bilarna byggs med sämre delar och har väl blivit mer av en Volkswagen, en budgetbil. Nu blir det nog att sälja med förlust och köpa bmw eller mercedes, detta hoppandet och stötande står man ju inte ut med. Ha det bra! :)
Först och främst vill jag säga att jag inte kört exakt en sådan bil du har. Däremot generationen före med sportchassi, genom åren har jag kört majoriteten av Audi:s modellprogram. Jag har alltså kört både billigare och dyrare bilar än din med och utan sportchassi. Att en välfungerande A4 med standardchassi och 17 tums hjul skulle vara så stötig så att du inte orkar åka i den är inte rimligt. Det är helt säkert därför du inte läst om det någonstans. Teorin att det är VW prylar i den är knappast trolig. Hur många har klagat på en Passat med standardchassi?

Jag undrar om du kommer att få någon stötre skillnad om du byter märke? Märkte du inte att du hoppade fram när du provkörde bilen?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Ja inte är ju en mercedes c-klass eller bmw 3-serie något bättre komfortmässigt.

Att en a4 från 2002 skulle vara bättre tror jag inte heller på, haft samtliga generationer a4 dock inte senaste b9 men tycker dom bara blivit bättre och bättre med åren.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp