Är det någon som valt till HD-matrix LED-strålkastare? Isåfall, hur är eran upplevelse?
Har också beställt en Avant TFSIe fast ett par veckor senare och har inte fått några svar kring leverans. Jag är helt med på att Corona ställer till problem i flera led MEN jag tycker trots detta att det är under all kritik att en av världens största biltillverkare år 2021 inte kan lämna åtminstone en prel. månad som besked. Är det lika illa hos övriga leverantörer tro?Hej, ny på Audiforumet. Har senast kört en Tesla MS 90D i 4år och innan det två olika A6 Avant Quattro. Beställde en A6 55 Tfsi e Avant 15oktober och har som många andra skrivit inte fått någon leveranstid än men säljaren trodde April, han sa då också att jag kommer få versionen med 30% större batteri (eller om han menade 30% längre räckvidd på eldrift vet jag inte). En fråga till er som redan kör denna bil, vad har ni för bensinförbrukning vid längre resor och ligger i motorvägsfart?
Ni som får bil i vår, får ni 30% längre räckvidd till samma pris? I så fall är det bara att gratulera!Hej, ny på Audiforumet. Har senast kört en Tesla MS 90D i 4år och innan det två olika A6 Avant Quattro. Beställde en A6 55 Tfsi e Avant 15oktober och har som många andra skrivit inte fått någon leveranstid än men säljaren trodde April, han sa då också att jag kommer få versionen med 30% större batteri (eller om han menade 30% längre räckvidd på eldrift vet jag inte). En fråga till er som redan kör denna bil, vad har ni för bensinförbrukning vid längre resor och ligger i motorvägsfart?
Var supernöjd med Teslan och skulle som det ser ut med laddinfrastruktur inte kunna tänka mig någon annan Elbil än Tesla. Men som alltid när man kört en bil under ett antal år och många mil så vill man byta till något nytt, tyvärr ser dagen Modell S exakt likadan ut som den jag hade. Detta var nog största anledningen. Sen har Tesla tagit bort gratis laddning vilket gör att det blir lite svårare att motivera det höga inköpspriset sen måste jag erkänna att det inte alltid är så roligt att sitta och ladda 40-50 minuter i t ex Kungälv när man är på väg hem från Malmö till Karlstad en sen kväll och bara vill hem.Har också beställt en Avant TFSIe fast ett par veckor senare och har inte fått några svar kring leverans. Jag är helt med på att Corona ställer till problem i flera led MEN jag tycker trots detta att det är under all kritik att en av världens största biltillverkare år 2021 inte kan lämna åtminstone en prel. månad som besked. Är det lika illa hos övriga leverantörer tro?
Nyfiken kring ditt val @Jonhok70 att gå från hel-elektrifierat till hybrid då jag upplever att "alla" som kör elbil säger att de aldrig kommer att köra bil med förbränningsmotor?
Jag har HD-matrix men inte hunnit köra så mycket i mörker än, oftast belysning längs vägarna jag kör. Men det lilla jag gjort är jag nöjd med.Är det någon som valt till HD-matrix LED-strålkastare? Isåfall, hur är eran upplevelse?
Jag fick byta något "styrdon" till batteriet, också något med högspänning. Det står tidigare i tråden men yttrade sig med felmeddelanden och att bilen först inte gick att starta. Fick så småningom igång den och kunde åka till verkstad själv. Där hade dock Audi Danderyd koll direkt på vad som var fel och kunde boka in bilen för reparation senare, och den fungerade som vanligt fram till dess.Jag hämtade ut min Audi A6 TFSIE förra torsdagen, den höll 3 dagar nu står den på verkstaden med nåt fel på en givare till batteriet eller nåt med högspänning , audi har ingen lösning så jag får köra hyrbil så länge, kan bli antal veckor, så sjukt less, nån fler som har strul med sina A6 Tfsi e ?
Idag fungerar det att åka på el igen. Vet inte vad det beror på. Vi har laddat och kört som vanligt. Så mycket trevligare än att bensinmotorn startar direkt när man vant sig att det är helt tyst förutom det låga futuristiska ljudet av elmotorn. Dock lyser motorlampa, navigering ligger nere, den ser inga skyltar, det går inte att koppla upp mobilen upp med Android Auto eller Carplay som tidigare. Håller tummarna att service på måndag gör susen. Har löst ersättningsbil privat då jag av princip inte anser jag borde betala audi för dessa problem.Vi fick vår A6 Avant 55 TFSI e i oktober och kört ca 220mil. Kört mest korta sträckor i stan. För 3 veckor sedan så slutade navigeringen att fungera. Det gick inte längre att koppla i mobilen och köra appar. Varken på frugans Iphone eller min Samsung går att koppla upp längre. Appen fungerar dock för att starta parkeringsklimatisering. Sensorer slutade fungera så den anpassade inte hastigheten efter skyltar eller bilar framför. Vi lämnade in bilen i måndags (fanns ingen lånebil). De körde en uppdatering som ändå ska ut på alla 55 TFSI e och sa att sensorna bara var smutsiga. Har tvättat bilen två gånger per vecka så jag tror inte på detta. De kunde inte lösa problemet med att navigeringen slutat fungera utan ställt frågan till Tyskland. Batteriet var helt urladdat när vi hämtade ut bilen för de inte hunnit ladda den alls. Kan ju tycka de kunde parkerat bilen på någon av deras 20st laddplatser då den laddat från den tid de ringde tills vi hämtade den. Tog ändå 45 min och då hade vi kunnat köra hem på el. Vi kunde ju se i appen att när de hade bilen så tickade batteriet ner. Varför inte underhållsladda på raster, lunch om det nu inte går att ha den inkopplad när de kör service? Kändes bara så surt att behöva hämta upp en urladdad bil.
Vi fick boka in ett nytt datum för service då behöver bilen i två dagar. För att få lånebil så vill de ha 300kr för att vi inte riskera betala en självrisk på 8 000kr om någon klåpare skulle backa på bilen. En struntsumma men varför ska vi betala för att vi inte har en bil när vi är tvungna att lämna in bilen vi köpt? Det kan räcka med besväret att lämna in bilen och lösa vardagen utan den.
Men redan igår så fick vi systemfel. Fick ringa audi som berättade att det va ok att fortsätta köra. Men nu går bilen bara på bensin. Tycker motorn går lite ryckigt också. Den använder inte el alls vid körning. Vi kan värma bilen med el och ladda den. Efter att inte accepterat att vänta två veckor på att lämna in bilen så fick vi tid på måndag.
Detta är vår 3:e Audi på raken och vi har varit extremt nöjda. Men nu är vi besvikna på den dåliga servicen när vi är tvungna att vara utan en ny bil som kostade +800" när den börjar tappa funktioner efter 200 mil. Just nu känns det inte som att vi köpt en premiumbil i varken bilen eller bemötandet på Audi. Hoppas de löser detta bra och vi kan få njuta av bilen som annars är riktigt häftig att köra.
Man ska inte ropa hej... min bil slutade ladda i veckan. Laddaren slogs ut (säkringarna) så jag trodde först det var den det var fel på. Sedan testade jag med en annan laddkabel och då gick det att ladda. Alltså fel på kabeln? Nej, nästa laddförsök slutade med utslagen laddare i alla fall. Nu testade jag med kabel för vanlig stickkontakt och får gul lampa på att den inte kan ladda då heller. Återstår bara att boka verkstadstid igen. Suck.Idag fungerar det att åka på el igen. Vet inte vad det beror på. Vi har laddat och kört som vanligt. Så mycket trevligare än att bensinmotorn startar direkt när man vant sig att det är helt tyst förutom det låga futuristiska ljudet av elmotorn. Dock lyser motorlampa, navigering ligger nere, den ser inga skyltar, det går inte att koppla upp mobilen upp med Android Auto eller Carplay som tidigare. Håller tummarna att service på måndag gör susen. Har löst ersättningsbil privat då jag av princip inte anser jag borde betala audi för dessa problem.
Samma fel och felmeddelande jag fick innan de bytte styrdon på min. (det var två olika meddelanden). Verkar som att vi blivit ofrivilliga betatestare...Även jag har fått problem i veckan och bilen startade inte. Efter låtit bilen vara i 30 min gick det starta den och åka till verkstaden. Dem felsökte den och kom fram till att det var fel på ett styrdon men dem kunde inte se vilket så dem fick bara nollställa den, installera en uppdatering som inte hade med saken att göra och sedan fick jag bilen igen och hoppas det inte händer igen.
Jag har bara hunnit med ca 70mil (85% på el) men än så länge inga bekymmer. Lider med er som det strular för.Är det någon som kör problemfritt här i forumet?
Skönt att känna så! Jag följer en E-tron-grupp på Facebook och jag tycker det verkar uppenbart att Audi inte riktigt brytt sig om att testa färdigt sina el-lösningar innan de släppt dem på marknaden. Jösses vad många som har strul där. Det var också vad servicemottagaren här tyckte när jag var på verkstaden på morgonen, de stressar ut produkterna sade han.Min är inne för andra gången, saker som hänt:
- Växlar går inte i, går ej att köra
-Klimatorn spökar
-Svarta skärmar i 5 minuter
-Bromsar tar knappt ibland, känns som att den "seglar" förbi - nästa gång funkar det kanon
- Systemfel på handbroms m.m.
m.m.
Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket så länge de fixar det, kvittar vilket märke så kan det hända mysko saker på nya modeller. Får bra och ärligt bemötande, de skäms att det händer när man valt ett dyrare märke.
Älskar bilen!