2.0 tfsi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Albin3421

Ny medlem
Hej letar nu efter min första bil har kollat mycket pch har fastnat för Audi A5 har kollat på alla a5 men står mellan 2.0 tfsi eller 2.0 tdi. Men folk säger att 2.0 tfsi är så jäkla dålig specielt modellen med 211hk. Skulle nån kunna förklara varför det är så eller om det bara är ett på hit.

Det du ska fundera mer över är ditt körmönster.

Dieslar, även moderna får ofta dyra problem typ partikelfilter bla bla om du mestadels kör korta sträckor, typ pendlar högst en mil om dagen. För den typen av körning är det bensin (E85 eller gas) som gäller.

Och du kan väl be folk motivera varför det är skit? Kan man inte motivera är det nog mest skitsnack.

Crillef

Ny medlem
Vilken årsmodell kollar du på? Om det är den nyare versionen EA888 som kom från ca 2008? så ska dom bensinarna vara bättre.

Audi tillverkade nämligen föregångarna med balansaxlar i oljepumpen EA113, för att motverka vibrationerna en 4 cylindrig motor utger. 2 st 2,5kgs vikter som snurrar i motorns dubbla hastighet.
detta ledda till att majoriteten av bilarna fick byta oljepump pga haveri i balansaxlarna.
Jag hade satsat på dieseln då jag inte alls hört lika många problem med den.

Senast ändrad:

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp