A3 ja eller nej?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Tjenare. En möjligtvis kommande audi ägare här. Jag har fått ett erbjudande av en vänn att ta av en audi a3 sportline 2014 1,6 tdi manuell från hans händer för 75k. I de priset så skulle en takbox o extraljusen medfölja. Bilen har gått ca 18000km o finns inga kända fel bortsett från en AC som inte blåser kallt. Kamremsbyte ska ske snart då de jobbet inte är gjort. Vad brukar en kamrem kosta att byta och hur låter dealen? Har några av er erfarenhet med samma eller liknande modell? Är intresserad att höra vad ni säger!

Mvh//Simon
 

parjohan

Medlem
Hej! Kan inte säga så mycket då det är en diesel men på min bensinare (2015 A3 Sportback 1.4 tfsi) gick det på 6000 med en multiresistenta, kamrem och arbete. Möller och BDS var lika dyra men valde BDS då de specade alla delar som skulle bytas.

Jag tror någon skrev här att på hens diesel skulle det gå på strax över 10000 men jag kan ju ha fel. Ring till en firma och kolla.

Mvh Pär
 
Hej! Kan inte säga så mycket då det är en diesel men på min bensinare (2015 A3 Sportback 1.4 tfsi) gick det på 6000 med en multiresistenta, kamrem och arbete. Möller och BDS var lika dyra men valde BDS då de specade alla delar som skulle bytas.

Jag tror någon skrev här att på hens diesel skulle det gå på strax över 10000 men jag kan ju ha fel. Ring till en firma och kolla.

Mvh Pär
Tack för svaret :)
 
Tjenare. En möjligtvis kommande audi ägare här. Jag har fått ett erbjudande av en vänn att ta av en audi a3 sportline 2014 1,6 tdi manuell från hans händer för 75k. I de priset så skulle en takbox o extraljusen medfölja. Bilen har gått ca 18000km o finns inga kända fel bortsett från en AC som inte blåser kallt. Kamremsbyte ska ske snart då de jobbet inte är gjort. Vad brukar en kamrem kosta att byta och hur låter dealen? Har några av er erfarenhet med samma eller liknande modell? Är intresserad att höra vad ni säger!

Mvh//Simon
Upp till tio får du nog räkna med att det kostar att få igång AC, kanske mer. Så är bilen minst 20 tuss billigare än liknande bilar på blocket med fungerande ac och kamremm bytt?
 

George

Medlem
En bil från 2014 som gått 18 000 km? Du menar väl 18 000 mil?
Jag blev avrådd att köpa en A3 av en kunnig bilmekaniker då många exemplar kan börja dra mycket olja när de blir äldre. Kolla upp det.
 

parjohan

Medlem
En bil från 2014 som gått 18 000 km? Du menar väl 18 000 mil?
Jag blev avrådd att köpa en A3 av en kunnig bilmekaniker då många exemplar kan börja dra mycket olja när de blir äldre. Kolla upp det.
Jag har en A3 2015 (bensin) som gått ca 16500 mil. Den har motorkoden CZCA. Den drar ingen olja så det är olika på olika motorer tror jag.
 

parjohan

Medlem
Upp till tio får du nog räkna med att det kostar att få igång AC, kanske mer. Så är bilen minst 20 tuss billigare än liknande bilar på blocket med fungerande ac och kamremm bytt?
Jag skulle nog titta efter en annan. Kolla upp modeller med CZCA-motorn (bensin). Min har den och den drar ingen olja och har gått 16500 mil. Varför tänker du att du vill ha diesel? Var det bara för att den dök upp eller för att du behöver en motor med bra vridmoment vid relativt låga varv (dragbil, etc). Om den bara dök upp så kolla hellre efter en bensin skulle jag säga. Min är dessutom en Euro 6 (1.4 TFSI) och jag betalar ca 600 i skatt per år och den drar ca 0,51 - 0,55 /mil.
Kamremsbyte blir billigare också. Jag tror man ska passa sig när "det och det ingår".
 
Jag är sugen på diesel för jag pumpar mycket norrlandsmil och tycker att de vore skönt med den lägre förbrukningen. En standard resa för mig är ca 20-30 mil. Äger en 740 just nu med en b230f och den drar så jävulskt med soppa så skulle vara skönt att få ner förbrukningen en del. Det är därför en diesel är attraktiv för mig
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp