A4 Allroad 2015 Diesel manuell Rycker

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

NBC2

Ny medlem
Hej,

Jag har en A4 Allroad 2015 Diesel manuell som rycker ibland, ingen felkod.
Felet kommer efter några minuters körning och försvinner efter ca 15 min.
Det uppstår även om bilen är varm, dvs om jag tex kört i flera timmar och stannar för att tanka och startar igen.
Ryckningarna är inte hela tiden utan korta, ungefär som om motorn blir utan bränsle i en bråkdel av en sekund.
Bränslefiltret är bytt, ingen skillnad.

Tacksam för tips!
 

George

Medlem
Frågade Gemini, https://gemini.google.com/app:

Att din A4 Allroad 2015 Diesel rycker ibland utan att visa någon felkod kan bero på en rad olika faktorer. Det är positivt att du redan bytt bränslefiltret, men problemet kvarstår.

Följande felsökningstips kan vara till hjälp:

1. Kontrollera luftfiltret: Ett igensatt luftfilter kan ge liknande symptom som du beskriver. Se till att luftfiltret är rent och i gott skick.

2. Undersök bränslesystemet: Kontrollera om det finns läckage i bränsleslangen eller andra komponenter i bränslesystemet. Luftläckage i bränslesystemet kan orsaka ryckningar och ojämn gång.

3. Kontrollera spridarna: Problem med spridarna kan också orsaka ryckningar. En verkstad kan testa spridarna för att se om de fungerar korrekt.

4. Kontrollera EGR-ventilen: EGR-ventilen recirkulerar avgaser till motorn för att minska utsläppen. Om EGR-ventilen är smutsig eller trasig kan det orsaka ryckningar och ojämn gång.

5. Kontrollera turbotrycksgivaren: Turbotrycksgivaren mäter trycket från turboladdaren och skickar information till motorns styrenhet. En felaktig turbotrycksgivare kan ge felaktiga signaler till styrenheten, vilket kan leda till ryckningar.
 

NBC2

Ny medlem
Hej George,

Tack för svar!

Spontant när jag läser dina tips misstänker jag Turbotrycksgivaren, inget läckage har hittats.
Om det hade varit något av det andra som du föreslår tror jag ryckningarna hade uppstått mer frekvent, eller vad tror du?

Men vi fortsätter att leta. Har fått tid på verkstad om några veckor då vi tänker koppla upp bilen mot dator och provköra för att se om vi hittar något.

Kommer du/ni på något annat så tipsa gärna.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp