A5 drar kylarvätska men systemet är tätt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Ångbåt

Ny medlem
Hej,

Har en Audi A5 diesel 2017 års modell som gått ca 8000 mil.
Den drar osedvanligt mycket kylarvätska (nästan helt slut i tryckkärlet) och jag har svårt att peka på när det inträffar...
Verkstaden där jag köpte bilen har trycktestat systemet och det ska vara tätt.

Det enda jag kan peka på är att kylfläkten gått hårt i samband med att jag stängt av bilen dom ggr jag sen upptäckt att kylarvätskenivån varit låg och varnat igen.

Kan inte se något större läckage tyvärr.

Någon idé på vad detta kan vara?
 
Läckage

Det finns några möjliga scenarior, alla rimliga

Verkstaden har inte trycktestat på seriöst sätt, de har lyft på locket och hört ett pscch och då anser de systemet är trycktestat.
Vid riktigt trycktest pumpar du upp tryck i kylsystemet, typ 1 bar eller 1.2 bar (skiljer lite mellan bilar) och sedan låter väntar du en kvart halvtimme och kollar. Har trycket sjunkit så har du ett läckage. Har det inte sjunkit vänta en halvtimme till.

Du har en begynnande läcka på tex vattenpumpen, vid trycktestning och kall motor så håller tätningen emot. Vid varm motor kommer det en droppe ibland.

EGR-kylare tex har en liten spricka.

Finns uv färgämne att tillsätta för att sedan kolla med uv lampa

Ett läckage som sakta droppar ut på en varm motordel kommer inte synas i vanliga fall, kanske efter lång tid att man kan se att det kristalliserat sig omkring läckan.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp