Audi 100 c4 - 92 bränsleproblem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

M.larsson

Medlem
Fel svar. Du kollar med dina kompisar och deras kompisar om de känner någon som mekar med bilar.
Du besöker andra verkstäder och presenterar ditt problem. Osv osv ...
Var till en som skruvat en hel del, han var ganska säker på att det är bränsletrycksregulatorn, men det var ingen billig sak för att prova

George

Medlem
Var till en som skruvat en hel del, han var ganska säker på att det är bränsletrycksregulatorn, men det var ingen billig sak för att prova
Då får du börja söka efter metoder för att felsöka bränsletrycksregulatorn. Man behöver inte alltid köpa nytt. Det kan till exempel vara dålig kontakt till regulatorn. Identifiera alla kontaktdon till regulatorn, koppla isär och återanslut ett antal gånger för att få bort möjlig oxid eller annat som försämrar kontakten.
Koppla in ström till regulatorn. Reagerar den? Mät också om du har matning till regulatorn med din multimeter.
Funkar inte det så fortsätter du felsökningen på Google och andra bilforum.

Gå nu inte och köp nya dyra grejer som merparten av medlemmarna här gör. Det slutar bara med att du har två fullt fungerande delar när du bara behöver den som redan sitter i din bil!

George

Medlem
Det sitter dessvärre inga kontakter till den, endast slangar. Det är om jag hittar någon som kan mäta bränsletryck
Ja, då googlar du. Förstår inte varför du verkar så hjälplös och oengagerad i din egen bil. Sluta ge upp!
Detta hittade jag direkt:
Kontrollera vakuumslangen: Bränsletrycksregulatorn är ansluten till en vakuumslang. Kontrollera att slangen är hel och inte har några sprickor eller läckage.

M.larsson

Medlem
Tack för dina svar👍
Har varit engagerad men efter 1års skruvandetill och från, ställt frågor på alla möjliga ställen utan framgång börjar man ledsna, bytt varenda givare jag hittat i bilen, bytt tändkablar med mer.

Har kollat den enda slangen som sitter, en 10cm stålomspunnen slang som verkar hel, resten är rör. Har dränkt varenda slang/rör i bilen med brakeclean utan att gången på bilen ändras

M.larsson

Medlem
Audi 100 c4 -92

Slut på ideer, nu har jag bytt alla givare jag kunnat hitta, bytt tändkablar, tändspole, bränsletrycksregulator, elektromagnetiska regulatorn, sökt luftläckor. Ingen skillnad, bilen går bara sämre och sämre, nu går den inte ens att köra när den varit igång en stund.
Svartrök, bluddrar och misständer

Någon som har andra tips?
Tacksam för svar.

George

Medlem
Som jag skrev tidigare, du måste få fram felkoder istället för att tokbyta alla hela delar du lyckats hitta.
Leta reda på en seriös verkstad eller en duktig kompis (kompis). De kan garanterat läsa av felkoderna från din bil.

M.larsson

Medlem
Nej, jag har varit dit förra veckan🙂
Men jag ger inte upp, nån borde veta vad felet är. Det jag fått tips om hittills är bytt utan resultat. Det jag ska byta idag är bränslefördelaren, sen har jag styrbox för tändning och en styrbox för bränsle. Men det verkar som att man måste programera dem. Efter det börjar det kännas hopplöst, då är i princip allt jag kan tänka mig bytt

M.larsson

Medlem
Jo jag har pratat med båda, dem kunde inte svara riktigt. Men bytte bränsle huvud och nu går bilen, men tyvärr bara på 4cyl, den får inte bränsle till mitten cylindern

Killawife

Aktiv medlem
Dessa äldre c4'or har faktiskt ett system för felkodsläsning men man måste ha väldigt speciell utrustning för det. Man behöver en adapter med en vit och en svart kabel och sen typ en vagcom kabel för att det ska funka. Jag testade detta på min Urs4 jag hade innan men jag fick inte heller ut nåt. Dock hade jag bara en billigare felkodsläsare.
Men dessa äldre motorer är inte lika komplicerade som nyare audi-motorer och det verkar ju som att du testat det mesta. Jag hade nog sagt som en initial åtgärd att kolla ev. byta alla spridare och spjällhuset.
Dessa behöver ingen programmering heller. Du kan i princip ta en ECU från en annan bil och sätta i. Det finns inget stöldskydd i dom heller.

M.larsson

Medlem
Böt bränslehuvudet och då försvann felet, MEN det nya huvudet ger bara bränsle till 4cyl så det var inte heller riktigt sjysst, men nu vet man var felet ligger

Killawife

Aktiv medlem
Bränslet går i en gemensam kanal till samtliga spridare så om EN inte funkar så är det spridaren som inte funkar, inte spjällhuset, då det i princip bara har en mekanisk kanal utan några portar, givare eller nåt.

M.larsson

Medlem
Det var ur den inringade ledning det inte kom bränsle

När man öppnade ledning efter ledning som går från bränslefördelaren kom det bränsle ur alla utom den, det kom alltså inte bränsle fram till den ena spridaren.
Men efter att jag blåste igenom fördelaren med tryckluft började den skicka bränsle även till den spridaren, så nu fungerar det

Bränslet går i en gemensam kanal till samtliga spridare så om EN inte funkar så är det spridaren som inte funkar, inte spjällhuset, då det i princip bara har en mekanisk kanal utan några portar, givare eller nåt.

Bilagor

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp