Audi a3 1,6 1997-Audi a3 1.6 2004 3dörr.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Killawife

Aktiv medlem
1997 är en 8L, dvs Mk1 och 2004 är en 8P, dvs MkII. Det skiljer inte så mycket, bara kaross, chassie, drivlina, all el, inredning, lyktor, glas, mattor, handtag, dekortrim, airbags, kylsystem, AC-system och en massa annat. Det är två helt olika bilar som inte är byggd på samma system. 8L bygger väl på Golf4 har jag för mig och 8P Golf5 som grundchassie. Jag har aldrig kört en 8P men när jag ser dom till salu så verkar de ha samma typer av fel som gamla A3:an,
 

Sandman

Ny medlem
1997 är en 8L, dvs Mk1 och 2004 är en 8P, dvs MkII. Det skiljer inte så mycket, bara kaross, chassie, drivlina, all el, inredning, lyktor, glas, mattor, handtag, dekortrim, airbags, kylsystem, AC-system och en massa annat. Det är två helt olika bilar som inte är byggd på samma system. 8L bygger väl på Golf4 har jag för mig och 8P Golf5 som grundchassie. Jag har aldrig kört en 8P men när jag ser dom till salu så verkar de ha samma typer av fel som gamla A3:an,
Då är väl framvagnen och hjulupphängningen densamma?
 

Killawife

Aktiv medlem
Inte densamma men de har samma TYP av hjulupphängning med dubbla övre länkarmar etc. Men bromsarna är inte samma exempelvis och säkert inte mycket annat heller.
 

parjohan

Medlem
Källa: Chat GPT

Skillnaderna mellan en Audi A3 1.6 från 1997 och en från 2004 är betydande, eftersom modellerna genomgick en stor uppdatering under den perioden. Här är några av de viktigaste skillnaderna:

### 1. **Generation**:
- **1997**: Den första generationen av Audi A3 (8L) lanserades 1996.
- **2004**: Andra generationen (8P) lanserades 2003, vilket gör modellen från 2004 till en nyare generation.

### 2. **Design**:
- **1997**: Den första generationen hade en enklare och mer boxig design, med tydliga 90-talsinslag i exteriör och interiör.
- **2004**: Andra generationen har ett mer modernt och rundat utseende med bättre aerodynamik, samt uppdaterade strålkastare och baklyktor.

### 3. **Interiör och Komfort**:
- **1997**: Enkel inredning med fokus på funktionalitet. Materialval och teknologi är mer grundläggande.
- **2004**: Förbättrad interiör med högre kvalitet på material, bättre ljudisolering och mer avancerade tekniska funktioner, som ett bättre infotainmentsystem.

### 4. **Motor och Prestanda**:
- **1997**: 1.6-liters motorn från 1997 har en effekt på cirka 101 hästkrafter (hp).
- **2004**: 1.6-liters motorn i 2004-modellen har också cirka 102 hästkrafter men med bättre effektivitet och förbättrad bränsleförbrukning tack vare teknologiska förbättringar.

### 5. **Säkerhet**:
- **1997**: Första generationens Audi A3 har grundläggande säkerhetssystem som ABS och krockkuddar, men teknologin var inte lika avancerad.
- **2004**: Andra generationen är betydligt säkrare med fler moderna säkerhetsfunktioner, som förbättrade krockskyddssystem, elektronisk stabilitetskontroll (ESP), och fler krockkuddar.

### 6. **Chassi och Väghållning**:
- **1997**: Det första chassit var bra för sin tid, men har inte samma styvhet och respons som nyare modeller.
- **2004**: Chassit och fjädringen förbättrades, vilket gav bättre väghållning och komfort.

### 7. **Bränsleekonomi**:
- **1997**: Bränsleförbrukningen är något högre jämfört med nyare versioner.
- **2004**: Förbättringar inom motorteknik och aerodynamik har lett till bättre bränsleeffektivitet.

Sammanfattningsvis är Audi A3 2004 en modernare och mer avancerad bil jämfört med 1997 års modell, med uppdateringar i design, säkerhet, och komfort.
 

Killawife

Aktiv medlem
Ai är fan kasst alltså. För allt som står där kan man ju diskutera och det låter typ bara som reklam. Först och främst hade 8l varianten två versioner, facelift 00+ och pre-facelift och de har olika lyktor både fram och bak m.m. De vanligaste motorerna i dessa är 1.8t, som satt i både 8L och 8P men 8P fick senare även 2.0 TFSI, som var en modernare motor med sina egna problem. Interiören är rätt trist i 8P faktiskt medans 8L hade en stor variation i inredningar med allt från trista tyginredningar till Helskinn, halvskinn, alcantara, full recaro m.m. Säkerheten är typ exakt samma. En S3 jag ägde hade ABS, ESP, Airbags i ratt, instrumentbräda, stolar och A-pelarna, precis som en 8P. Chassiet är ungefär lika kasst på båda. Det är kvickstyrt och så men hopplöst stötigt och högljutt. Bränsleekonomin är bättre på en 2.0 TFSI än en 1.8t, dock väldigt lite.
8P:n ser dock modernare ut. Själv tycker jag dock ett de är rätt trista men det är ju subjektivt.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp