Hej!
Som en riktig forumnybörjare vill jag börja med att be om ursäkt för att jag förmodligen ställer en fråga som redan behandlats. Jag hittade denna tråd som har nästan identisk felbeskrivning som jag (bortsett från att jag har kaross C7 och inte C6) men vill göra ett sista försök att utesluta billigare reparationer än att byta DPF.
Jag har en Audi A6 3.0 TDI 2012 (C7) 245 hk. För ett par år sedan gick bilen in i limp mode. Bilen kunde inte göra regenerering ens med dator. En bekant hjälpte mig med alla möjliga rengöringar; vi tog ur och rengjorde EGR-kylare, EGR-ventil och spolade även ur DPF:en med högtryck. Efteråt lyckades jag göra en forcerad regenerering och bilen fungerade utmärkt. Ett tag.
Ett drygt år senare händer samma sak. Jag sätter direkt igång med att köra forcerade regenereringar utan framgång (regenereringen körs men problemet försvinner inte). Jag häller i tillsatser i dieseln för DPF-rengöring utan framgång. Jag får fram felkoderna:
- P2002: Particulate Trap Bank 1, Efficiency Below Threshold (aktiv eller vad det heter, kommer direkt tillbaka)
- P2463: Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation Bank 1 (aktiv, samma som ovan)
- P0675: Cylinder 5 Glow Plug Circuit (passiv? Dyker upp då och då)
Jag väljer att ta ur DPF:en och skicka på en så kallad proffsrengöring och återinstallerar den. Jag nollar värdena med dator och kör 3-4 forcerade regenereringar utan framgång.
En detalj jag minns är att regenereringarna nu tar rätt så exakt 15 minuter varenda gång och datorn säger sedan något i stil med "Heating stage 2" men går tillbaka till tomgång och verkar vara klar. Året innan, när det löste sig, vill jag minnas att regenereringarna pågick i närmare 40 minuter.
Tryckgivaren visar 14 mbar på tomgång och runt 50 vid 2500 rpm. Jag har bytt givaren och nollat värdena men de förblir oförändrade. Enligt rengöringsfirman (som naturligtvis är vinklad) så kan man inte riktigt säga att filtret "är slut", utan det är klart att det går att rengöra. De säger också att filtret inte ens var särskilt skitigt när det kom in för rengöring.
Jag bad en verkstad undersöka saken och de tog 1500 kr för att säga "byt DPF. Felkoderna säger DPF. En ny kostar 47 000". Då hade jag inte ens nämnt att jag bytt tryckgivare och det fick mitt förtroende för verkstaden att sjunka i botten, för jag hade hoppats på att vi kunnat börja i någon annan ände än ett sådant extremt dyrt ingrepp.
Jag är medveten om att felkoderna beskriver att problemet rör DPF:en, men jag kan inte låta bli att ifrågasätta om felkoderna MÅSTE vara sanningen eller om de kan vara en konsekvens av något annat fel.
Mina frågor blir nu:
- Finns det någon möjlighet att EGR-systemet är en direkt orsak till felkoderna och limp mode? Skulle det t.ex. vara möjligt med en EGR delete eller försöka göra rent ventil och kylare som en direkt åtgärd på allt detta?
- Är DPF:en "körd", och vad innebär det isåfall? Måste den bytas?
- Om jag nu måste byta DPF:en så blir jag tvungen att köpa en begagnad. Är det då rimligt att köpa en som gått 20k mil? Är det helt orimligt att köpa en begagnad DPF, dvs är bilen redo för skroten (för jag kan inte lägga 50k på den)?
- Kan ett trasigt glödstift vara orsaken till att regenereringen inte slutförs? Det är ändå sex cylindrar så jag kan tycka att den borde klara av att göra en regenerering ändå?
Tack på förhand!
Som en riktig forumnybörjare vill jag börja med att be om ursäkt för att jag förmodligen ställer en fråga som redan behandlats. Jag hittade denna tråd som har nästan identisk felbeskrivning som jag (bortsett från att jag har kaross C7 och inte C6) men vill göra ett sista försök att utesluta billigare reparationer än att byta DPF.
Jag har en Audi A6 3.0 TDI 2012 (C7) 245 hk. För ett par år sedan gick bilen in i limp mode. Bilen kunde inte göra regenerering ens med dator. En bekant hjälpte mig med alla möjliga rengöringar; vi tog ur och rengjorde EGR-kylare, EGR-ventil och spolade även ur DPF:en med högtryck. Efteråt lyckades jag göra en forcerad regenerering och bilen fungerade utmärkt. Ett tag.
Ett drygt år senare händer samma sak. Jag sätter direkt igång med att köra forcerade regenereringar utan framgång (regenereringen körs men problemet försvinner inte). Jag häller i tillsatser i dieseln för DPF-rengöring utan framgång. Jag får fram felkoderna:
- P2002: Particulate Trap Bank 1, Efficiency Below Threshold (aktiv eller vad det heter, kommer direkt tillbaka)
- P2463: Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation Bank 1 (aktiv, samma som ovan)
- P0675: Cylinder 5 Glow Plug Circuit (passiv? Dyker upp då och då)
Jag väljer att ta ur DPF:en och skicka på en så kallad proffsrengöring och återinstallerar den. Jag nollar värdena med dator och kör 3-4 forcerade regenereringar utan framgång.
En detalj jag minns är att regenereringarna nu tar rätt så exakt 15 minuter varenda gång och datorn säger sedan något i stil med "Heating stage 2" men går tillbaka till tomgång och verkar vara klar. Året innan, när det löste sig, vill jag minnas att regenereringarna pågick i närmare 40 minuter.
Tryckgivaren visar 14 mbar på tomgång och runt 50 vid 2500 rpm. Jag har bytt givaren och nollat värdena men de förblir oförändrade. Enligt rengöringsfirman (som naturligtvis är vinklad) så kan man inte riktigt säga att filtret "är slut", utan det är klart att det går att rengöra. De säger också att filtret inte ens var särskilt skitigt när det kom in för rengöring.
Jag bad en verkstad undersöka saken och de tog 1500 kr för att säga "byt DPF. Felkoderna säger DPF. En ny kostar 47 000". Då hade jag inte ens nämnt att jag bytt tryckgivare och det fick mitt förtroende för verkstaden att sjunka i botten, för jag hade hoppats på att vi kunnat börja i någon annan ände än ett sådant extremt dyrt ingrepp.
Jag är medveten om att felkoderna beskriver att problemet rör DPF:en, men jag kan inte låta bli att ifrågasätta om felkoderna MÅSTE vara sanningen eller om de kan vara en konsekvens av något annat fel.
Mina frågor blir nu:
- Finns det någon möjlighet att EGR-systemet är en direkt orsak till felkoderna och limp mode? Skulle det t.ex. vara möjligt med en EGR delete eller försöka göra rent ventil och kylare som en direkt åtgärd på allt detta?
- Är DPF:en "körd", och vad innebär det isåfall? Måste den bytas?
- Om jag nu måste byta DPF:en så blir jag tvungen att köpa en begagnad. Är det då rimligt att köpa en som gått 20k mil? Är det helt orimligt att köpa en begagnad DPF, dvs är bilen redo för skroten (för jag kan inte lägga 50k på den)?
- Kan ett trasigt glödstift vara orsaken till att regenereringen inte slutförs? Det är ändå sex cylindrar så jag kan tycka att den borde klara av att göra en regenerering ändå?
Tack på förhand!