Hej!
Hoppas jag inte gör någon upprörd nu för att jag skapa en ny tråd, men jag är ny på forumet och hitta inte det jag sökte..
Jag har två felkoder, P000A och P0133
Vi börjar med Felkod P000A Respons Bank 1 (Status Intermittent)
Det är innebär ngt med kamaxelposition..
Jag vet att det är avancerat då det kan vara många saker.. men det jag gjort är rengjort och mätt VVT ventilen som de flesta på google oftast brukar länka till, jag har även rengjort kontakten.
Felet uppstod för ganska längesedan och en polare sa att felet kunde vara batteriet.
Bytte batteri, rensa koden och felet kom tillbaka med motorlampa symbol.
Jag rensa igen och symbolen kom tillbaka..
Jag bytte olja rengjorde VVT igen, felet försvann ett tag..
Hitta en ny grej man kunde testa CMP sensorn, rengjorde den och senare köpte ny. Motorlampa symbolen försvann och jag var lycklig.. efter ett längre tag så fanns koden kvar i systemet (utan motorlampa symbol) Jag rensa och nu lite längre fram till i dag så har koden kommit igen..
Vet inte vad som är fel, om det är djupare grejer man måste kolla tex kedja och spännare..
P0133 - O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 1) (Status Intermittent)
Verkar vara ngt med lambdasonden.. men den koden har kommit två gånger på 7 år som jag ägt bilen, och det är inom ett halvår..
Där kan felet vara allt mellan:
Defekt lambdasond (reglersonden framför katalysatorn)
Defekt luftmassemätare
Läckage på insuget eller avgassystemet
Dåligt kablage eller kontaktfel
Fel bränsletryck.
Jag har fått ett problem till, bilen startar inte lika rent längre.. den mal längre i vissa tillfällen. Har bytt stift och felet kvarstår.
Ja det är kanske flummigt förklarat men jag har testat lite själv och tänkte om någon har, har haft samma problem och vet om det är ett "vanligt" problem och hur man går tillväga?
Google har svar, men inte på allt.. det finns massa tips och råd med fack engelska (som oftast är fallet) är inte min starka sida.
Mvh
Hoppas jag inte gör någon upprörd nu för att jag skapa en ny tråd, men jag är ny på forumet och hitta inte det jag sökte..
Jag har två felkoder, P000A och P0133
Vi börjar med Felkod P000A Respons Bank 1 (Status Intermittent)
P000A A Camshaft Position Slow Response Bank 1
How to easily diagnose, repair, and the causes of a P000A code which indicates a detected slow response from the bank 1 A camshaft position sensor.
www.obd-codes.com
Jag vet att det är avancerat då det kan vara många saker.. men det jag gjort är rengjort och mätt VVT ventilen som de flesta på google oftast brukar länka till, jag har även rengjort kontakten.
Felet uppstod för ganska längesedan och en polare sa att felet kunde vara batteriet.
Bytte batteri, rensa koden och felet kom tillbaka med motorlampa symbol.
Jag rensa igen och symbolen kom tillbaka..
Jag bytte olja rengjorde VVT igen, felet försvann ett tag..
Hitta en ny grej man kunde testa CMP sensorn, rengjorde den och senare köpte ny. Motorlampa symbolen försvann och jag var lycklig.. efter ett längre tag så fanns koden kvar i systemet (utan motorlampa symbol) Jag rensa och nu lite längre fram till i dag så har koden kommit igen..
Vet inte vad som är fel, om det är djupare grejer man måste kolla tex kedja och spännare..
P0133 - O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 1) (Status Intermittent)
Verkar vara ngt med lambdasonden.. men den koden har kommit två gånger på 7 år som jag ägt bilen, och det är inom ett halvår..
Där kan felet vara allt mellan:
Defekt lambdasond (reglersonden framför katalysatorn)
Defekt luftmassemätare
Läckage på insuget eller avgassystemet
Dåligt kablage eller kontaktfel
Fel bränsletryck.
Jag har fått ett problem till, bilen startar inte lika rent längre.. den mal längre i vissa tillfällen. Har bytt stift och felet kvarstår.
Ja det är kanske flummigt förklarat men jag har testat lite själv och tänkte om någon har, har haft samma problem och vet om det är ett "vanligt" problem och hur man går tillväga?
Google har svar, men inte på allt.. det finns massa tips och råd med fack engelska (som oftast är fallet) är inte min starka sida.
Mvh