Konstigt beteende

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Linuslinsved

Ny medlem
Tja är inte super kunnig på bilar men bättre en genomsnittet skulle säga.

Men till bekymret jag har hyfsat nyligen köpt en Audi a4 b7 1.8t quattro och haft en motorlampa som lyst men felsökt och var inget fel mer något med acn och ett dåligt batteri. Sen har den kommit och gått men försvunnit när batteriet laddas upp på längre tur eller med laddare. Men nu igår kom den tillbaka efter jag varit ut och åkt hela dagen. Sen när jag komma hem så hamnade den under 1000 varav på tomgång och sen stack upp till 2000 sen ner, när den hamnar under 1000 skakar den och låter udda (som att den misständer typ).

Sökte och googlade på kvällen och kom inte fram till super bra svar. Men av de jag läste så verkar det som att den misständer, men även att det kan vara tjuvluft eller ventiler som kan vara dåliga. Men valde att kolla tändspolarna och bytte ut en av de eftersom jag hade en liggande. Testade även sen varje spole för sig genom att koppla bort en åt gång och alla verkar funka. Så valde att plocka bort batteriet och ladda eftersom den har spökat tidigare sen nu när jag satte tillbaka det så hamnar den på ännu längre varv på tomgången och dog.

Ska felsöka imorgon men vill även gärna ha råd och tips om någon har det eller varit med om liknande

Tja är inte super kunnig på bilar men bättre en genomsnittet skulle säga.

Men till bekymret jag har hyfsat nyligen köpt en Audi a4 b7 1.8t quattro och haft en motorlampa som lyst men felsökt och var inget fel mer något med acn och ett dåligt batteri. Sen har den kommit och gått men försvunnit när batteriet laddas upp på längre tur eller med laddare. Men nu igår kom den tillbaka efter jag varit ut och åkt hela dagen. Sen när jag komma hem så hamnade den under 1000 varav på tomgång och sen stack upp till 2000 sen ner, när den hamnar under 1000 skakar den och låter udda (som att den misständer typ).

Sökte och googlade på kvällen och kom inte fram till super bra svar. Men av de jag läste så verkar det som att den misständer, men även att det kan vara tjuvluft eller ventiler som kan vara dåliga. Men valde att kolla tändspolarna och bytte ut en av de eftersom jag hade en liggande. Testade även sen varje spole för sig genom att koppla bort en åt gång och alla verkar funka. Så valde att plocka bort batteriet och ladda eftersom den har spökat tidigare sen nu när jag satte tillbaka det så hamnar den på ännu längre varv på tomgången och dog.

Ska felsöka imorgon men vill även gärna ha råd och tips om någon har det eller varit med om liknande
Felsökning handlar till vissa delar om uteslutning.

Så hittar du ett fel, fast du inte tycker det är relevant till ditt konstiga beteende ÅTGÄRDA ändå. Ett dåligt batteri kan ge alla möjliga konstiga fenomen.

1, NYTT batteri av bra kvalite. Du kanske bitvis kör många korta sträckor i en vecka eller två i sträck, då kan en batteriladdare som kopplas in 1 gång i veckan vara bra.
Har du elektrisk motorvärmare köp en laddare som sitter i bilen så varje gång motorvärmaren kopplas in kör du laddaren.
Annars skaffa en laddare med snabbkoppling, dra fram sladden/kopplingen tex i grillen så du på enstaka sekund kan koppla in batteriladdaren.

2, KOLLA FELKODER. Motorlampa som lyser är en definitiv signal att det finns motorfel och det är lagrat i motorstyrdonet. Åtgärda.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp