Missljud i motorn

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Paradigm

Ny medlem
Jag har ett missljud i motorn som 2 verkstäder misslyckats att laga.
Bilen går bra i typ några minuter sedan kommer ett metalliskt ljud samt att den går asdåligt i cirkus 30-40 sek sedan går den normalt igen.
Samma symptom uppstår om jag drar ur oljestickan, då går den precis lika dåligt.
Några förslag?
Inga felkoder uppstår.

Audi Avant B7 Quattro (Bensin)

//Uppgiven

Killawife

Aktiv medlem
När man drar ur oljestickan eller lossar oljelocket så förvinner vacuumet i motorn. Det ska vara så då motorn har ett konstant vacuum som regleras av en ventil och vacuumet används till div. olika saker som bilen gör. Att din bil går dåligt på samma sätt som om du tar bort vacuumet tyder på att något i detta systemet inte fungerar som det ska. Vanliga bovar är PCV-ventilen som sitter på sidan av ventilkåpan, Ventilkåpan själv som har ett gäng kanaler i sig som blir igenomsatta med tiden samt vacuumpumpen som sitter på baksidan av toppen och drivs av ett drev från kamdrivningen där och även fler delar ingår i detta.
Så som du beskriver felet så hade jag nog kollat vacuumpumpen och drivningen till denna först. Det sitter en kåpa på baksidan där kamkedjan sitter. På denna sitter pumpen. Man kan ta bort den utan att ta bort kamkedjekåpan men du kanske måste lossa denna för att komma åt drivningen. Kontollera i samma veva kamkedjespännaren och även högtryckspumpens kolv, då dessa är vanliga slitdetaljer och de sitter just där.

Crillef

Ny medlem
Tror också det är PCV som spökar. Finns lite filmer på youtube om hur du kan funktionstesta denna. Sitter i 4 skruvar lätt att byta.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp