Motor byte

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ruttger68

Ny medlem
håller på göra motorbyte på en q5 diesel 2016 men kört fast .hur kommer man åt att dela avgasröret från partikelfiltret har försökt hittat någon video men dom jag har sett har inte samma filter som på den här .en skruv har jag fått lös den andra syns men kommer inte åt den försökt med lång förlängare men får inge kraft och den tredje ser jag inte alls hur är det tänkt om man skall göra ett turbo byte fattar inte
 
Du skriver inte hur du gör etc, men en snabb gissning är att man lyfter ut motor/låda som en enhet ihop med partikelfilter, främre avgas etc.

Antingen rakt framåt eller nedåt med motorbalken .

När delarna står utanför bilen lär du komma åt.
 

ruttger68

Ny medlem
tanken är att lyfta motorn utan låda rakt fram då skall det nog fungera som du beskriver har fått ett kamrems haveri och har en annan motor som skall i. vart bara så fundersam att om man får ett turbo haveri så måste man plocka ut motorn sjukt
 
tanken är att lyfta motorn utan låda rakt fram då skall det nog fungera som du beskriver har fått ett kamrems haveri och har en annan motor som skall i. vart bara så fundersam att om man får ett turbo haveri så måste man plocka ut motorn sjukt
Bilar från de senaste tio åren är inte riktigt lika mekvänliga för amatörer (som du och jag) som gamla vobblo 240, 740, 940 etc. Där kan du snudd på ställa dig i motorrummet med fötterna på marken under och komma åt allt.

Vad det gäller audi så från år 2000 så har de ett stort antal modeller där du måste ta bort motorn från bilen för att byta tex turbo. Och q5 är nyare så att de gör det lättmekat för en amatör ska du nog inte hoppas för mycket på.

Men loss med drivaxlar, kardan och slit ut hela skiten framåt. Sedan dela på motor/låda, dit med ny motor (du byter väl kamrem och drivning, länkhjul etc direkt) och tillbaka. Det går ofta snabbare även om det mentalt tar emot....

Lycka till, tror du med lite svett, några blodsdroppar från ett mindre sår och några pust och stånk löser probleme.t
 
  • Like
Reactions: Per



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp