Problem ljudanläggning Audi A6 Allroad 2015

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

PerS

Ny medlem
Jag har följande fel som berör ljudanläggningen på min Audi A6 Allroad från 2015.
För en tid tillbaks, ca 3-5 månader, så får jag inte ngt ljud till höger bakdörr där det sitter 2 högtalare, en bas i nedre delen och en diskant i övre delen.

Det skrapar till när jag startar bilen och ljudanläggningen, och några sekunder efter det. Det är ett skrapande ljud i höger bakdörr, samma dörr där jag ej får ljud från stereon.
Sedan tystnar det oftast och är OK vid resten av bilfärden, dock så är ljudet i höger dörr bak borta. Har upplevt att det skrapande ljudet blivit lite längre på senare tid eller att det skrapar till mer när bilen är kall, men oklart. Det kan skrapa till ngn gång till efter det men ej logiskt vad det beror på.

Då det gäller båda högtalarna i denna dörr så är min känsla att felet kan vara antingen vid anslutning till högtalare, i kabelstammen tex vid anslutning till höger bakdörr, eller vid kontaktdonet som sitter mellan bakdörr och framdörr, alternativt fel i själva förstärkaren/slutsteg eller vid kabelanslutning fram vid förstärkare.

Har tagit loss kontaktdonet mellan framdörr och bakdörr och sprayat med elektronikspray samt låtit det torka och testat igen men ingen skillnad. Har även kollat kabelstammen mellan kontaktdonet och till bakdörren men inga synliga skador och ingen skillnad om jag rör på kablarna vid test. Om jag kör upp ljudet på max så kan jag höra ett mycket lågt ljud i höger bakdörr från tex radion.

Naturligtvis kan jag ställa om med "Fader" så jag bara har ljud fram och ej bak, vilket man kan leva med en stund, men jag har fortfarande det irriterande skrapljudet oftast när jag startar bilen.

Någon som har ett tips avseende skrapet i ljudanläggningen och hur analysera och fixa detta?

Någon som har ett kabel-schema så man kan se vilka kablar det rör?

Någon i Sthlms-trakten som är bra på sådana saker, då det kan vara troligt att detta blir lite knepigt att analysera själv?

Finns det ngt sätt som man enkelt kan testa detta problem med ljudanläggningen, tex via kontaktdonet och mäta upp och se om man har signal från förstärkaren eller testa om högtalarna funkar med annan ljudkälla? Jag har inte tagit loss innerdörren för att kunna inspektera högtalarna närmare, och det är ju ett litet projekt att riva ner innerdörren. Har läst att en del kan få problem med kontakten mellan kabel och anslutning till högtalaren, men båda högtalarna i dörren beter sig på samma sätt.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp