Jag har ett märkligt fel på min Audi A6 Allroad 3.0 från 2015. Det är luftfjädringen som först helt plötsligt gav följande felmeddelande med en triangel i displayen när jag var på långkörning och hade kört i ca 30 mil, "Luftfjädring: Systemfel". Det skedde sedan flera ggr efter att jag kört ganska precis ca 30 min. När jag stannade och startade om var det borta. Samma felmeddelande kom upp igen flera ggr och oftast efter tex 30-60 min körning. Nu sker det mer sällan och efter längre tid vid längre körning, och mycket sällan vid kortare körning.
Om jag stannar och startar bilen så är felmeddelandet borta och inget uppenbart fel och bilen funkar som den ska. Först trodde jag det var pyspunka på luftbälgen höger bak och att det gav utslag efter ett tag samt stängde av tex kompressor/styrning för att skydda den. Har sedan testat med Såpvatten om jag kan se ngt läckage kring luftbälgen, men inget uppenbart läckage. Har dock inte tagit loss eller bytt luftbälg eller ventiler mm, och ej heller kollat kompressor och övriga detaljer.
Detta var felkoder som jag fick fram via en Diagnosrapport vi tog fram senare:
34 - Ride Control System
DTC Description Status
C10C800 Function shut-off active passive/ sporadic
C114A07 Pneumatic spring / air line rear right mechanical
malfunction passive/ sporadic
Vid några tillfällen senare har jag upptäckt vid parkering att höger bak, dvs samma sida stod väldigt lågt, dvs sänkt sig helt och kanske 3-4 cm lägre jmf med vä bak. Det har hänt några ggr. Oklart dock då jag inte sett det direkt när det händer.
Oftast så funkar det som det ska, så det är ett intermittent fel tror jag.
När jag startar bilen är allting normalt igen.
Har inte kört en diagnosrappport igen efter detta, så jag vet inte om det är samma fel, eller flera olika fel.
Det verkar dock vara ett intermittent fel eller som uppstår efter en tids körning när felmeddelandet displayas, samt vid vissa få tillfällen att luften går ur nästan helt efter att den stått parkerad,
Ngn som har något tips om vad detta kan bero på, samt vad göra?
En duktig bilmekaniker sa att det vanligaste är att det är luftbälgen som behöver bytas och mer sällan övriga slangar/ventiler. Det är dock inte konsekvent när det inträffar.
Om jag stannar och startar bilen så är felmeddelandet borta och inget uppenbart fel och bilen funkar som den ska. Först trodde jag det var pyspunka på luftbälgen höger bak och att det gav utslag efter ett tag samt stängde av tex kompressor/styrning för att skydda den. Har sedan testat med Såpvatten om jag kan se ngt läckage kring luftbälgen, men inget uppenbart läckage. Har dock inte tagit loss eller bytt luftbälg eller ventiler mm, och ej heller kollat kompressor och övriga detaljer.
Detta var felkoder som jag fick fram via en Diagnosrapport vi tog fram senare:
34 - Ride Control System
DTC Description Status
C10C800 Function shut-off active passive/ sporadic
C114A07 Pneumatic spring / air line rear right mechanical
malfunction passive/ sporadic
Vid några tillfällen senare har jag upptäckt vid parkering att höger bak, dvs samma sida stod väldigt lågt, dvs sänkt sig helt och kanske 3-4 cm lägre jmf med vä bak. Det har hänt några ggr. Oklart dock då jag inte sett det direkt när det händer.
Oftast så funkar det som det ska, så det är ett intermittent fel tror jag.
När jag startar bilen är allting normalt igen.
Har inte kört en diagnosrappport igen efter detta, så jag vet inte om det är samma fel, eller flera olika fel.
Det verkar dock vara ett intermittent fel eller som uppstår efter en tids körning när felmeddelandet displayas, samt vid vissa få tillfällen att luften går ur nästan helt efter att den stått parkerad,
Ngn som har något tips om vad detta kan bero på, samt vad göra?
En duktig bilmekaniker sa att det vanligaste är att det är luftbälgen som behöver bytas och mer sällan övriga slangar/ventiler. Det är dock inte konsekvent när det inträffar.