Q5 2017, stekhett eller polarkallt - men inte lagom

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

AndreasT

Ny medlem
Hej! Min Q5, (2.0D) från 2017, har i dagarna börjat krångla med värme/klimat. I princip blir det jättevarmt om man ställer klimatanläggningen på 20C och uppåt. Från 19C och nedåt blir det svinkallt. Lagom går alltså inte längre att få till. Upplever samtidigt att det inte verkar bli blås nedåt/golv alls. Färden till fjällen blev en pina, med ett evigt rattande, svettiga pannor och frusna fötter.
Jag kommer rimligen behöva luska med verkstad men vore så nyfiken på om någon i forumet känner igen dessa symptom…?

mvh/Andreas

troligen någon ställmotor för luftstyrning/värme i klimatanläggningen som gått sönder/tappat sitt läge.

Kolla felkoder kan vara en början, en annan möjlig väg är att kolla youtube hur du kommer åt ställmotorer etc och gräva dig in och titta. Fördel att vara dvärglängd, smal och vig ;-)

Kan ju förstås också vara någon tempgivare som gett upp så styrsystemet får gissa hur det ska styra luftströmmarna och hur mycket värme etc.

Men felkoder på klimatanläggningen kan avslöja mycket.

AndreasT

Ny medlem
Kan ju förstås också vara någon tempgivare som gett upp så styrsystemet får gissa hur det ska styra luftströmmarna och hur mycket värme etc.

Men felkoder på klimatanläggningen kan avslöja mycket.

Tack för bra input! Håller tummarna för bra ledtrådar från felkoder. Något motorspjäll etc som du skriver är kanske då troligast. När man ökar resp minskar temp på vredet så att det diffar mycket från aktuell temp så ökar fläktvarvet på rimligt sätt, vilket får mig att misstänka att mät-givaren åtminstone fungerar.
Åter tack 🙏

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp