Q7 -2021 Tfsi e 60 Subwoofer (B&O system)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

eazytimes

Ny medlem
Hej
Jag har nog köpt den roligaste bil jag haft motormässigt (hade en Q7 55 TDI innan) och på den här var det B&O ljudsystemet (hade Bose på den förra). Jag upplevde när jag körde bilen att subwoofern inte fungerade alls (dock verkade den "hoppat igång" vid ett tillfälle när vi körde hem från Sthlm häromveckan och då märktes det på riktigt att det var ett bra ljudsystem). Tyvärr lade den av igen efter ett stopp och sedan allmänt "klockradio bas ljud". Lämnade in den på verkstaden och fick en film när de höll ett papper framför som (ja, det flyttade sig men knappt) vibrerade lite. Det känns som något är fel. Det är ingen som har erfarenheter, kanske någon har tillgång till en reparationshandbok man kan få ett utdrag ur för att kunna titta på detta själv? Då det är hybrid så har de satt basen i väggen på vänster sida i bagaget med ett utblås under lastgolvet men frågan är hur man tar sig in. Har läst att de ibland har polvänt sina subwoofers som kan vara en teori att den fungerar men slår på fel håll. Enligt manualen skall det finnas en säkring för ljudförstärkare men där sitter ingen (satte dit en ändå men det hände inget tyvärr).

Tacksam för all input!

George

Medlem
Om du har två bashögtalare och polvänder den ena så de jobbar i motfas kommer ljudtrycket de skapar att mer eller mindre ta ut varandra. Har du bara en bashögtalare så kan detta inte ske (även om det är optimalt att den är i fas med mellan- och diskanthögtalarna.
Eftersom basen är väldigt energirik och därför drar mycket ström så misstänker jag att det är oxid/glapp i någon kontakt som förser basförstärkaren med ström.
a) Lusläs säkringsplaceringarna. Någonstans därifrån får förstärkaren ström.
b) Går det att skruva loss bashögtalaren och komma åt förstärkaren bakom?

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp