reparation, motorlampa tänds

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hallå!

Är ny här och behöver lite hjälp! Har en Audi a1 sportback från 2012 som har klarat sig bra hittills, men hade lite problem senaste året med att motorlampan tändes ibland när bilen startades. Inga felkoder och ingen som kunde säga vad det berodde på.

För ca två månader sen tändes plötsligt motorlampan igen, fast på motorvägen och i rött ljus istället för orangt. Denna gången tillsammans med EPC lampan och anti-sladd lampan. Bilen ryckte till och skakade hela vägen samtidigt som gasen blev svag. På reparation byttes enbart tändkabeln. En vecka senare tändes motorlampan och EPC igen och bilen har även stannat vid rödljus när jag har stått längre tid, så jag har fått starta om den flera gånger innan jag kunde köra vidare. Har precis lämnat den på audis reparation igen och de hävdar enligt en ny felsökning att det är "gastrumman". Har försökt läsa på om det, men hittar inte vad det är. Jag tänkte att det kunde vara tändstift eller tändspolar istället, då endast kabeln byttes sist. De hävdar att detta problemet inte är relaterat till det innan trots att bilen har samma symptom som tidigare och därför ska den nya felsökningen också kosta.

Är helt enkelt lite orolig över att bilen kanske går sönder igen om en vecka och att de aldrig löser problemet utan att det bara kostar. Vet ni vad detta problemet kan bero på?

Senast ändrad:

Crillef

Ny medlem
När byttes tändstiften sist?
Start problem relaterar mer eller mindre ofta till det så jag hade börjat där för att kunna utesluta det. Har du lite verktyg hemma är det ett snabbt och enkelt jobb som kan spara dig dom 3-4000 en verkstad skulle ta för att byta dom.

När byttes tändstiften sist?
Start problem relaterar mer eller mindre ofta till det så jag hade börjat där för att kunna utesluta det. Har du lite verktyg hemma är det ett snabbt och enkelt jobb som kan spara dig dom 3-4000 en verkstad skulle ta för att byta dom.
Hej, tack för svar! Har tyvärr inga verktyg alls. Vet inte heller när tändstiften byttes sist, men får kolla det nu. Lämnade iallafall den på verkstaden i torsdags och de bytte gasspjäll. Kände direkt efteråt när jag hämtade att det var en helt annan känsla när jag körde bilen än vanligtvis. Väldigt trög när man gasar och som en helt annan bil. Har kört med den två gånger sen jag hämtade den från verkstaden igår och idag startar den inte alls. Händer ingenting när man trycker ner pedalerna och i princip alla lampor på instrumentpanelen lyser. Kan det vara elektroniskt?

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp