Verktyg (21mm/7mm) för att lossa fjäder från stötdämpare

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Jag ska byta fjädrar fram på en A3 2014 men hittar inte det passande verktyget med 21 mm hylsa + 7 mm insexnyckel att trä genom hylsan och lossa fjädern från stötdämparen. Mekonomen har det inte och Biltema har endast med 17 och 19 mm hylsa.
Vet någon var man hittar passande verktyg eller finns annan fiffig lösning?

Pistvakt

Medlem
Tack. Såg precis det tipset på parallellt VW-forum och var ute och letade fram mina tändstiftshylsor, men den med 21 mm är i övrigt rund och saknar sexkantsgrepp och den andra med grepp är 19 mm. Får fixa en med grepp men räcker verkligen det lite oprecisa greppet för att dra åt erforderligt moment?
Ser nu att Biltema har en med till synes precist grepp till skillnad från medföljande hylsa med röjsågen...

Senast ändrad:

Killawife

Aktiv medlem
Kör med mutterdragare annars. Då behövs inte specialverktyget. Det är lite farligt dock då man måste låta fjädern sitta i spänn annars snurrar bara centrumaxeln. När jag gjorde detta för typ 10 år sen så köpte jag en 21 mm rörhylsa på bauhaus som jag kapade av och sen använde jag en fast nyckel på den för att hålla den. https://www.bauhaus.se/hylsnyckel-m...88811&indexName=nordic_production_sv_products
Men det var bara för att jag då inte ägde en mutterdragare och visste inte heller att det funkade så bra som det gör. Det är dock säkrare att använda den då man kan komprimera fjädern med spännare. Och det kan vara viktigt ibland.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp