Vilka A4 har Ultra Quattro

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
M

MattiasJ

Gäst
Hej

Tänkte byta min B8 till en B9 Allroad och undrar då vilka modeller som har det nya Ultra Quattro ?
Jag vill hellre ha den beprövade "riktiga" full time Quattro. Jag vet att 3.0 har riktig Quattro men hur är det med 2.0 TDI 190 ?
 

Swizz

Aktiv medlem
Vad menar du med modeller? Audi A4, Q5, A7 och A6 har finns med följande kombinationer.

#quattro med självspärrande mellandifferential 0G2
#quattro med sportdifferential (tilllval) 0D3
#quattro med ultra-teknologi, två varianter 0B0 & 09R

Skillnaden mellan 0B0 och 09R är
---> 0B0 är avsedd för kopplingsmoment t.o.m. 800 Nm
--->09R är avsedd för kopplingsmoment t.o.m. 1200 Nm

För att ha koll på vad bilen är utrustad med får du kolla PR-listan.

Audi A4 2.0 TDi 190hkl har en 7-växlad DSG-växellåda 0CJ S tronic quattro med ultrateknologi samt 0B0 differentialen.

Lite mer information om quattro med ultrateknologi :

Quattrodrivningen med ultrateknologin är ett permanent tillgängligt system för fyrhjulsdrivning med aktivt reglerad momentfördelning till bakaxeln. I systemet ingår den i ESCstyrdonet integrerade elektroniska differentialspärren – EDS (för alla drivande hjul) – och den för varje hjul selektiva momentstyrningen), vilket förbättrar väggreppet och bilens dynamiska egenskaper. Systemet innehåller en elektriskt reglerad fyrhjulskoppling, fyrhjulsstyrdonet med kopplings-ställdon och en klokoppling med ställdon inbyggda i slutväxeln bak. Det speciella med quattro med ultrateknologi är det intelligenta samspelet mellan fyrhjulskopplingen och klokopplingen i slutväxeln. Genom att öppna båda dessa kopplingar kan kardanaxeln och delarna i slutväxeln bak förbli stillastående så att släpförlusterna minskas. Detta i sin tur leder till en klar bränslebesparing och reducering av CO2-emissionerna.
 
  • Like
Reactions: Per
M

MattiasJ

Gäst
Sorry lite luddigt skrivet. Jag är ute efter en A4 Allroad 2017-2018 TDI 190 alt. FSI 252. Manuell eller Automat. Jag vill inte ha Ultra systemet utan mekanisk Torsen diffrential. Hittade någonstans att det det bara sitter Ultra Quattro på bensinaren....

Tänker mig att jag kanske behåller denna bil några åt tills vettiga elbilar finns och då vill jag ha nått beprövat. Bara känslan av att det sitter en slirkoppling i stället för en diffrential....:)
 
A

Adrenochrome

Gäst
Slirkoppling behöver inte nödvändigtvis innebära att det är dåligt på nåt vis. Tänk bara på hur en vanlig automatlåda(ej DSG) fungerar - de har massvis med slirkopplingar i sig ändå så håller de flesta automatlådor bilen ut och mer därtill.
 
M

MattiasJ

Gäst
Slirkoppling behöver inte nödvändigtvis innebära att det är dåligt på nåt vis. Tänk bara på hur en vanlig automatlåda(ej DSG) fungerar - de har massvis med slirkopplingar i sig ändå så håller de flesta automatlådor bilen ut och mer därtill.
Nja en traditionell automatlåda (ej DSG) har en momentomvanlare som lite förenklat består av två skovelhjul i ett oljebad, ett väldigt enkelt beprövat och hållbart system dock med en del förluster.

Quattro Ultra har 1 slirkoppling (likande Haldex) + en makanisk koppling i bakaxeln. Två servomotorer som styr dessa kopplingar samt ett antal givare. Slirkopplingen behöver ju även slira vida varje kurvtagning där awd är aktivt för att kompenserar för hastighetsskillnader mellan fram och bakaxel. Antar att om någon elektrisk komponent i detta system slutar fungera så är det bärgning som gäller för att inte riskera dra sönder någon mekanik.

En annan skillnad på Ultra Quattro är ju att den inte kan bli mer än 50/50 med en mellandiff kan man uppntex 60% bak och 40% fram.
 
A

Adrenochrome

Gäst
Nja en traditionell automatlåda (ej DSG) har en momentomvanlare som lite förenklat består av två skovelhjul i ett oljebad, ett väldigt enkelt beprövat och hållbart system dock med en del förluster.
Ja...vad hade det med saken att göra? Momentomvandlaren ersätter kopplingen. Växlingarna skötys med hjälp av friktionskopplingar. Två olika saker.
 
M

MattasJ

Gäst
Ja...vad hade det med saken att göra? Momentomvandlaren ersätter kopplingen. Växlingarna skötys med hjälp av friktionskopplingar. Två olika saker.
ok , du tänker på kopplingar som ändrar drivningen på planetväxlar i en automatlåda, ja det är nått annat. Håller med, olika typer av kopplingar finns lite var stans och behöver inte vara nått dåligt.

Upp till var och en att avgöra vad man föredrar, ett i grunden framhjulsdrivet kopplingsbaserat awd system eller att fullt mekaniskt all time AWD system med 60% driv bak och 40% fram.

Åter till ämnet om vilka A4 Allroad B9 som inte har Ultra Quattro...
 
T

TomasB

Gäst
Hej!
Jag är på samma linje, ska byta till en A4 Allroad 2017/2018, TDI 190 alt. TFSI 252. Jag har precis provkört en 2018 TFSI på snöig, moddig och halkig väg. Tycker inte alls den uppförde sig som en traditionell Quattro. Endast med drive select väljaren i dynamic så gick den bra i halkiga rondeller mm. Enligt säljaren så ska man inte känna skillnad men jag vill på stå motsatsen. Faktiskt väldigt stor skillnad i efficiency eller automatic läget. Fick lite sladd i modden vid omkörning i går. Efter att ha läst på om väljaren så ställde jag om den till dynamic. Och visst blev det bättre. Men fortfarande mer understyrning än andra Quattro jag kört.
Men jag planerar att provköra en A4 utan ultra, för att se om det verkligen är den skillnaden jag upplever. Men tom säljaren är osäker på vilka modeller som har ultra.

Någon som kan ge klarhet i vilka modeller/årsmodeller av A4 avant respektive A4 allroad som har Ultra-varianten av Quattro?
 

Swizz

Aktiv medlem
Hej!
Jag är på samma linje, ska byta till en A4 Allroad 2017/2018, TDI 190 alt. TFSI 252. Jag har precis provkört en 2018 TFSI på snöig, moddig och halkig väg. Tycker inte alls den uppförde sig som en traditionell Quattro. Endast med drive select väljaren i dynamic så gick den bra i halkiga rondeller mm. Enligt säljaren så ska man inte känna skillnad men jag vill på stå motsatsen. Faktiskt väldigt stor skillnad i efficiency eller automatic läget. Fick lite sladd i modden vid omkörning i går. Efter att ha läst på om väljaren så ställde jag om den till dynamic. Och visst blev det bättre. Men fortfarande mer understyrning än andra Quattro jag kört.
Men jag planerar att provköra en A4 utan ultra, för att se om det verkligen är den skillnaden jag upplever. Men tom säljaren är osäker på vilka modeller som har ultra.

Någon som kan ge klarhet i vilka modeller/årsmodeller av A4 avant respektive A4 allroad som har Ultra-varianten av Quattro?
Det står i PR-kods listan, be den inkompetenta säljaren gå igenom pr-listan.
 
T

TomasB

Gäst
Det står i PR-kods listan, be den inkompetenta säljaren gå igenom pr-listan.
Hej igen! Jodå, visst kunde även han utläsa det ur listan. Men han kunde inte säga från vilken tidpunkt (årsmodell eller t.ex. tillverkningsdatum) som Quattro Ultra införts på respektive modell av A4. Den informationen verkar svår att hitta på nätet också... Men för mig som letar en A4 utan ultra är det den precis informationen jag vill åt, så att jag på t.ex. blocket eller bytbil kan välja att titta på de årsmodeller och/eller motoralternativ som har full Quattro....
Mvh Tomas
 

Guillaume

Ny medlem
Hej!

Jag återupptar denna gamla tråd efter att jag köpt min första Audi, en A4 allroad 2018 (reg: YTC839). Jag kan inte hitta om den har Torsen-quattro eller Quattro Ultra. PR-koderna i garantiboken visar inte GH1 eller GH4.

Jag har hittat två artiklar från Teknikens Värld som verkar tyda på att bilen har Torsen-quattro eftersom det är en diesel

https://teknikensvarld.expressen.se...ing-av-audi-a4-allroad-20-tdi-quattro-297355/

"A4 allroad quattro 2,0 TFSI ultra blir först ut med ett fyrhjulsdriftsystem som kopplar ifrån bakhjulsdriften när den inte behövs"

Och sedan intervju med en Audi-ingenjör:

https://teknikensvarld.expressen.se...ovkorning-av-audi-a4-45-tfsi-allroad-quattro/

"Varför har ni inte den nya fyrhjulsdriften på alla era quattro-bilar? – Vi har bedömt att det blir för dyrt och vi har dessutom Quattro ultra bara till TFSI-bilarna, inte TDI-versionerna."

Innebär detta att alla diesel-A4 allroad har Torsen quattro? Det verkar mycket svårt att hitta ett definitivt svar. Finns det ett sätt att kontrollera genom att titta under bilen?

TACK!
 

Guillaume

Ny medlem
Efter mitt inlägg ovan är det konstiga dock att vi hittar motsägelsefull information från Audi.

På detta pressmeddelande från Audi UK:
https://www.auk-kits.co.uk/en-gb/releases/398

läser vi att ”Resten av A4 allroad quattro-motorutbudet, som består av 2.0 TDI med 190 hk och 3.0 TDI med 218 hk eller 272 hk, använder den hyllade quattro-drivlinan med en självlåsande mittdifferential.”

Men i det här pressmeddelandet från Audi Spanien:
https://audiclubna.org/audi-launches-limited-edition-a4-allroad-quattro-heritage-for-spanish-market/
får vi veta att det finns en A4 allroad diesel med Quattro Ultra.

På den här listan https://www.auto-data.net/en/audi-a4-allroad-b9-8w-generation-4677 verkar det som om dieslarna med S tronic har Torsen quattro medan de med manuell växellåda har Quattro Ultra.
 

Swizz

Aktiv medlem
Februari 2016 började de med "Quattro Ultra", sitter på 2,0 tdi och 2,0 tfsi, är ingen höjdare, de har problem med bakre växelgaffeln till ultra diffen, finns en dyr rep.sats för att åtgärda..

 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp