Har en A1 med TFSI 1,2 som är EPA programmerad som gått bra i 1,5 år men på senare tid börjar misstända vid körning i uppförsbacke. Felkoderna är misständning på flera cylindrar. Vi började med att byta tändstift men det hjälpte inte och sedan alla tändspolar men ingen skillnad. Motorlampan tänds ibland när den hackar som värst. Något mindre problem med körning på lite högre varvtal men eftersom den är EPA går det ju inte att varva ur ordentligt. Problemet uppstår även när den är varmkörd. Har förstått att spridarna kan vara igensatta men då borde det väl bara en cylinder?
Felkoderna säger att det både är för fet och för tunn bränslematning... blir man trött eller?
Kan det vara ett givarfel?
Utlästa felkoder vid ett tillfälle:
P218700: Rad1, bränslemätningssystem
för magert system vid tomgångsvarvtal
P030400: Cyl.4
Misständning registrerad
P030300: Cyl.3
Misständning registrerad
P030100: Cyl.1
Misständning registrerad
P217800: Rad1, bränslemätningssystem
för fett system från och med tomgångsvarvtalet
Har någon förslag på felsökning eller om det finns nån klurig gubbe i Stockholmsområdet som kan dessa motorer som kan hjälpa till?
Felkoderna säger att det både är för fet och för tunn bränslematning... blir man trött eller?
Kan det vara ett givarfel?
Utlästa felkoder vid ett tillfälle:
P218700: Rad1, bränslemätningssystem
för magert system vid tomgångsvarvtal
P030400: Cyl.4
Misständning registrerad
P030300: Cyl.3
Misständning registrerad
P030100: Cyl.1
Misständning registrerad
P217800: Rad1, bränslemätningssystem
för fett system från och med tomgångsvarvtalet
Har någon förslag på felsökning eller om det finns nån klurig gubbe i Stockholmsområdet som kan dessa motorer som kan hjälpa till?
Senast ändrad: