Hej!
Jag har en Audi 80 2.0E årsmod. 95 med följande problem:
När jag frikopplar och släpper gasen för att växla så varvar motorn upp och går sedan ner till ca 2000 varv där den blir liggande i ca 10 sekunder. Därefter sjunker varvtalet långsamt ner till normal tomgång.
Det händer inte varje gång men väldigt ofta.
Jag har hört att det kan vara tomgångsmotorn eller någon givare som styr tomgångsmotorn som kan vara felaktig.
Tomgångsmotorn är lätt att byta men hur kan man fastställa att det verkligen är den som är fel?
Och vilken/vilka givare det är som styr tomgångsmotorn och var den/de sitter?
Någon som har erfarenhet och tips kring detta?
Tackar på förhand!
Jag har en Audi 80 2.0E årsmod. 95 med följande problem:
När jag frikopplar och släpper gasen för att växla så varvar motorn upp och går sedan ner till ca 2000 varv där den blir liggande i ca 10 sekunder. Därefter sjunker varvtalet långsamt ner till normal tomgång.
Det händer inte varje gång men väldigt ofta.
Jag har hört att det kan vara tomgångsmotorn eller någon givare som styr tomgångsmotorn som kan vara felaktig.
Tomgångsmotorn är lätt att byta men hur kan man fastställa att det verkligen är den som är fel?
Och vilken/vilka givare det är som styr tomgångsmotorn och var den/de sitter?
Någon som har erfarenhet och tips kring detta?
Tackar på förhand!
Senast ändrad: