Hej! Ny på forumet, och har således en del frågor - speciellt då jag inte är så duktig på reparationer etc, har endast blivit relativt seriös på att tvätta bilar
Ville fråga er om/när ni tycker att man ska byta kamrem? har end a4 allroad modellår 2016 2.0 tdi (dock producerad sommaren 2015), som nu gått 8100 (jag är tredje ägaren, köpte bilen när mätaren stod på 7200 i sept 2019).
Undrar detta då det handlar om mycket pengar antar jag? Jag vill lämna in den hos Audi i Borlänge, men blev besviken efter senaste servicen där (strax efter jag köpt bilen), då jag hittade ungefär 1kg grus i en av "dörrarna/förvarningsområdena" bak i bagaget. Jag undrade om dem, samtidigt som oljebyte, filter och kupéfilter byttes, kunde kolla om detta kom in utifrån eller inte, samt smeta på lite mer vax (antar jag att det är) inne i isolering, så att säga. Detta var omöjligt och jag var paranoid som kunde tro något sådant. Varför gruset fanns där efter en "proffsrekond" blev heller aldrig besvarat.
Jag hade tänkt snarare att byta olja (bytte när jag köpte bilen, och tänkt byta var 1000e mil hädanefter, tidigare ägare körde endast longlife service), servooljan och växellådsolja. Det senare är inte direkt viktigt, antar jag, då jag inte har några problem med växlarna, men då all olja är gammal antog jag att det är bra om man byter "lite nu och då", i detta fall skulle det vara första gången sen bilens produktion, så klart.
Jag antar att byta servo oljan inte alltid är så viktigt - men tänker även där att färsk olja är bara bra? (har inga problem med styrningen dock(.
Helt enkelt - tror ni ett kamremsbyte krävs vid "bara" 8100 mil? Bilen är dock 5 år nu i juni (produktionsdatum juni 2015), och jag har tänkt att använda bilen länge (helst 5+ år till, då jag är nöjd). Jag vill göra tidiga oljebyten o.s.v, i hopp om att detta ser till att bilen håller längre, men det känns som Audi i Borlänge gör väldigt lite, för väldigt mycket pengar. Kundbemötandet är också relativt otrevligt, där man blir bemöt som idiot när man frågar varför mätarställningen för nästa oljebyte inte gjorts, direkt efter utförd service och oljebyte....
Slutligen (ursäkta väggen av text) - vad kostar ett kamremsbyte? Vågar man göra detta på annan verkstad, typ Mekonomen, Ad bilverkstad etc?
Tack för svar!
Lars
Ville fråga er om/när ni tycker att man ska byta kamrem? har end a4 allroad modellår 2016 2.0 tdi (dock producerad sommaren 2015), som nu gått 8100 (jag är tredje ägaren, köpte bilen när mätaren stod på 7200 i sept 2019).
Undrar detta då det handlar om mycket pengar antar jag? Jag vill lämna in den hos Audi i Borlänge, men blev besviken efter senaste servicen där (strax efter jag köpt bilen), då jag hittade ungefär 1kg grus i en av "dörrarna/förvarningsområdena" bak i bagaget. Jag undrade om dem, samtidigt som oljebyte, filter och kupéfilter byttes, kunde kolla om detta kom in utifrån eller inte, samt smeta på lite mer vax (antar jag att det är) inne i isolering, så att säga. Detta var omöjligt och jag var paranoid som kunde tro något sådant. Varför gruset fanns där efter en "proffsrekond" blev heller aldrig besvarat.
Jag hade tänkt snarare att byta olja (bytte när jag köpte bilen, och tänkt byta var 1000e mil hädanefter, tidigare ägare körde endast longlife service), servooljan och växellådsolja. Det senare är inte direkt viktigt, antar jag, då jag inte har några problem med växlarna, men då all olja är gammal antog jag att det är bra om man byter "lite nu och då", i detta fall skulle det vara första gången sen bilens produktion, så klart.
Jag antar att byta servo oljan inte alltid är så viktigt - men tänker även där att färsk olja är bara bra? (har inga problem med styrningen dock(.
Helt enkelt - tror ni ett kamremsbyte krävs vid "bara" 8100 mil? Bilen är dock 5 år nu i juni (produktionsdatum juni 2015), och jag har tänkt att använda bilen länge (helst 5+ år till, då jag är nöjd). Jag vill göra tidiga oljebyten o.s.v, i hopp om att detta ser till att bilen håller längre, men det känns som Audi i Borlänge gör väldigt lite, för väldigt mycket pengar. Kundbemötandet är också relativt otrevligt, där man blir bemöt som idiot när man frågar varför mätarställningen för nästa oljebyte inte gjorts, direkt efter utförd service och oljebyte....
Slutligen (ursäkta väggen av text) - vad kostar ett kamremsbyte? Vågar man göra detta på annan verkstad, typ Mekonomen, Ad bilverkstad etc?
Tack för svar!
Lars