A4 2.0 TFSI Q 2006, 30 000 mil.
Kit till drivning av oljepump (Wasa motor ”repsats bortkoppling balansaxlar”) bytt efter förlorat oljetryck (motorn slogs av direkt vid förlorat tryck). Därefter gjordes dubbla oljebyten. Allt enligt tidigare ägare.
Sedan har jag kört några hundra mil utan problem men i dag började den slamra vid varvtal från tomgång upp till cirka 1800. Vid varvtal över 1800 försvinner slamret helt. Låter som ”ventilslammer” från toppen av motorn och det jag hittat hittills tyder på att det kan handla om flera olika saker. Har tyvärr inte möjlighet att mäta oljetryck men ska lösa det. Varningslampa oljetryck har inte tänts vid något tillfälle.
Lite udda är att jag i dag först körde några mil utan problem, sedan kom detta vid ”ljummen” start när bilen stått kring en timme.
Tips, tankar eller råd om vad detta kan vara mottages tacksamt!
Kit till drivning av oljepump (Wasa motor ”repsats bortkoppling balansaxlar”) bytt efter förlorat oljetryck (motorn slogs av direkt vid förlorat tryck). Därefter gjordes dubbla oljebyten. Allt enligt tidigare ägare.
Sedan har jag kört några hundra mil utan problem men i dag började den slamra vid varvtal från tomgång upp till cirka 1800. Vid varvtal över 1800 försvinner slamret helt. Låter som ”ventilslammer” från toppen av motorn och det jag hittat hittills tyder på att det kan handla om flera olika saker. Har tyvärr inte möjlighet att mäta oljetryck men ska lösa det. Varningslampa oljetryck har inte tänts vid något tillfälle.
Lite udda är att jag i dag först körde några mil utan problem, sedan kom detta vid ”ljummen” start när bilen stått kring en timme.
Tips, tankar eller råd om vad detta kan vara mottages tacksamt!