Peter
Sakkunnig
Audi har i många av sina bilmodeller fantastisk prestanda redan från fabrik men det kan finnas skäl att man ändå vill effektförstärka sin Audi och ge motorn ytterligare hästkrafter, som även kan ge en trevlig bieffekt som lägre bränsleförbrukning.
I dag så pratar vi inte längre om uppborrade kolvar, ökat insug och planade toppar när man diskuterar att trimma sin bil. Istället handlar det om effektförstärkning eller motoroptimering genom byte av ett chip som ger dagens motorer flera hästkrafter, bättre vridmoment och en lägre bränsleförbrukning. För de modernaste motorerna behövs inte ens något byte av chip, det räcker med en uppgradering av den styrprogramvara som finns i styrboxen, ett ingrepp som tar några minuter att genomföra genom att man ansluter en kabel till styrboxen och programmerar denna.
Den första frågan som kommer över en är förstås varför inte bilarna, direkt från fabrik, har fått den bästa motoroptimeringen som innebär bäst bränsleförbrukning och mest kraft i motorn – och det enkla svaret är att de bilar som tillverkas ska säljas på ett flertal olika marknader med ett flertal olika bestämmelser för bland annat avgasrening och för att bilarna ska klara av olika kvalitéer av drivmedel. Därför ställs motorerna in så generellt som möjligt så att de ska klara av alla länders krav.
Vilken effekthöjning får man och vilka av motorns egenskaper förbättras
När man programmerar om, eller trimmar sin motor, får man en effekthöjning som innebär fler hästkrafter. Generellt handlar det om mellan 10 - 30 % fler hästkrafter. Har man en motor som har 200 hästkrafter så kan man räkna med att man efter motoroptimeringen har c:a 220 – 260 hästkrafter. Men det är även vridmomentet som förbättras med upp till c:a 10-30%. Det man kan märka i förbättringar av dessa höjningar är snabbare accelerationer, bättre drag över hela registret och en högre topphastighet.
Dess effekthöjningar får även andra positiva förändringar som bland annat att bränsleförbrukningen sänks med mellan 5 – 15 % och utsläppen av koldioxid minskar.
Bilprovningen och försäkring
Om man trimmar sin bil med omprogrammering eller chip så är detta inte något som kommer att upptäckas på Bilprovningen då de inte kontrollerar bilens styrenhet. Dessutom så medför trimningen förbättrade utsläppsvärden vilket innebär att det inte heller finns skäl för nedslag på besiktningen.
Dagens motorer är generellt överdimensionerade för den effekt de har från fabrik. Därför finns det utrymme för att göra en motoroptimering med ökade hästkrafter som följd, utan att detta påverkar motorernas hållbarhet. Det finns idag trimchip som är godkända av försäkringsbolagen och även kan omfattas av biltillverkarens garantier. Men, generellt så upphör garantier och försäkringar avseende vissa punkter när man modifierar sin motor genom att effekthöja den. Dock är det ingen som kan se att en bil har blivit omprogrammerad eller har fått ett trimchip. Det går också att demontera eller nedgradera styrboxen igen för att återfå de ursprungliga inställningarna.
Pris och beställning
Priserna för de olika trimpaketen skiljer sig beroende på metoder och leverantörer. Större effekthöjningar kostar betydligt mer än de mindre. En effekthöjning på 50 hästkrafter kostar från 6000 kr, beroende på bilmodell, medan en effekthöjning på 200 hästkrafter och mer kan kosta från 50 000 kr och upp till flera hundra tusen kronor.
För äldre modeller kan man montera trimchipet själv, för nyare modeller krävs att styrboxen pluggas in till leverantörens utrustning. Detta kan ske genom ett besök med bilen eller att man demonterar styrboxen och skickar till leverantören.
Nedan finner ni några länkar till leverantörer av trimchip till Audi
www.itsfun.nu
www.ace-competition.com
www.dahlbackracing.se
www.superchips.co.uk
I dag så pratar vi inte längre om uppborrade kolvar, ökat insug och planade toppar när man diskuterar att trimma sin bil. Istället handlar det om effektförstärkning eller motoroptimering genom byte av ett chip som ger dagens motorer flera hästkrafter, bättre vridmoment och en lägre bränsleförbrukning. För de modernaste motorerna behövs inte ens något byte av chip, det räcker med en uppgradering av den styrprogramvara som finns i styrboxen, ett ingrepp som tar några minuter att genomföra genom att man ansluter en kabel till styrboxen och programmerar denna.
Den första frågan som kommer över en är förstås varför inte bilarna, direkt från fabrik, har fått den bästa motoroptimeringen som innebär bäst bränsleförbrukning och mest kraft i motorn – och det enkla svaret är att de bilar som tillverkas ska säljas på ett flertal olika marknader med ett flertal olika bestämmelser för bland annat avgasrening och för att bilarna ska klara av olika kvalitéer av drivmedel. Därför ställs motorerna in så generellt som möjligt så att de ska klara av alla länders krav.
Vilken effekthöjning får man och vilka av motorns egenskaper förbättras
När man programmerar om, eller trimmar sin motor, får man en effekthöjning som innebär fler hästkrafter. Generellt handlar det om mellan 10 - 30 % fler hästkrafter. Har man en motor som har 200 hästkrafter så kan man räkna med att man efter motoroptimeringen har c:a 220 – 260 hästkrafter. Men det är även vridmomentet som förbättras med upp till c:a 10-30%. Det man kan märka i förbättringar av dessa höjningar är snabbare accelerationer, bättre drag över hela registret och en högre topphastighet.
Dess effekthöjningar får även andra positiva förändringar som bland annat att bränsleförbrukningen sänks med mellan 5 – 15 % och utsläppen av koldioxid minskar.
Bilprovningen och försäkring
Om man trimmar sin bil med omprogrammering eller chip så är detta inte något som kommer att upptäckas på Bilprovningen då de inte kontrollerar bilens styrenhet. Dessutom så medför trimningen förbättrade utsläppsvärden vilket innebär att det inte heller finns skäl för nedslag på besiktningen.
Dagens motorer är generellt överdimensionerade för den effekt de har från fabrik. Därför finns det utrymme för att göra en motoroptimering med ökade hästkrafter som följd, utan att detta påverkar motorernas hållbarhet. Det finns idag trimchip som är godkända av försäkringsbolagen och även kan omfattas av biltillverkarens garantier. Men, generellt så upphör garantier och försäkringar avseende vissa punkter när man modifierar sin motor genom att effekthöja den. Dock är det ingen som kan se att en bil har blivit omprogrammerad eller har fått ett trimchip. Det går också att demontera eller nedgradera styrboxen igen för att återfå de ursprungliga inställningarna.
Pris och beställning
Priserna för de olika trimpaketen skiljer sig beroende på metoder och leverantörer. Större effekthöjningar kostar betydligt mer än de mindre. En effekthöjning på 50 hästkrafter kostar från 6000 kr, beroende på bilmodell, medan en effekthöjning på 200 hästkrafter och mer kan kosta från 50 000 kr och upp till flera hundra tusen kronor.
För äldre modeller kan man montera trimchipet själv, för nyare modeller krävs att styrboxen pluggas in till leverantörens utrustning. Detta kan ske genom ett besök med bilen eller att man demonterar styrboxen och skickar till leverantören.
Nedan finner ni några länkar till leverantörer av trimchip till Audi
www.itsfun.nu
www.ace-competition.com
www.dahlbackracing.se
www.superchips.co.uk
Senast ändrad: