Peter
Sakkunnig
En av de dyrare reparationerna man har på sin bil är när det är dags att byta kamrem, de äldre modellerna, eller kamkedja, som de nyare motorerna har. Generellt ska en kamrem hålla upp till 18000 mil, enligt Audis information, men det är sällan som det fungerar i praktiken. Det kräver att man sköter sin service till punkt och pricka och har ett normalt körsätt där bilen inte utsätts för korta intensiva körningar och även att oljebyten sker med tätare intervaller än vad Audi generellt rekommenderar.
Överlag rekommenderas att man byter kamrem var 12000:e mil, för att vara säker på att slippa problem, med eventuellt dyrbara reparationer som följd.
Varför måste man byta kamrem
En kamrem är en av de delar i en motor som slits genom att man kör med bilen. Dåligt oljetryck eller missade oljebyten kan medföra att dessa delar slits fortare än normalt. Därför är det viktigt att man sköter om den service som bilen ska genomgå och att man utför regelbundna oljebyten.
Man kan höra när det börjar bli dags att byta kamrem, det hörs ett rasslande oljud från den bakre delen av motorn. Oftast är det mer hörbart i samband med kallstarter och för att slippa problem som ett ras innebär är det vettigt att snarast genomföra ett byte.
I samband med byte av kamrem så ska även vattenpumpen bytas. Den brukar slitas i samma takt som en kamrem.
Vad innebär det att motorn har en kamkedja
I de nyare modellerna har man ersatt kamrem med kamkedja. En kamkedja har generellt en mycket lång livslängd, ibland brukar den hålla hela bilens livslängd. Men här finns det andra saker som man behöver kontrollera som bland annat styrskenor och kedjespännare. Om dessa skulle slitas och sträckningen på kamkedjan blir för hård eller för lös, kan det innebära att man även tvingas att byta kamkedja. Därför ska kedjespännare och styrskenor ses över och bytas med jämna intervaller så att dessa inte påverkar kamkedjan. I samband med byte av spännare bör man även se över och byta vattenpumpen.
Även en kamkedja kan brista eller bli förstörd så att man tvingas att byta denna. Det krävs att man sköter bilens service och att man regelbundet byter motorolja så att kamkedjan alltid har en bra smörjning. För gammal olja eller koks i systemet medför stor risk för att kamkedjan kommer att rasa, vilket kostar betydligt mer än det kostar att byta kamrem. Om man får koks i oljesystem, på grund av att oljan i motorn är dålig, som leder till rasslande kamkedja är det viktigt att snabbt försöka åtgärda detta, innan det rasar och ett byte av kamkedja är nödvändigt. Man bör göra en invändig motorspolning och byta ut spännarna och därefter fylla på med frisk olja.
Pris för byte av kamrem
Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr. Priset beror till stor del på att det är ett relativt komplext arbete med att byta kamrem på Audi. I priserna ingår även byte av vattenpump och slitdetaljer som byts i samband med bytet av kamrem.
Att byta kamrem själv
Att byta kamrem själv går, man kan köpa delar för att själv genomföra kamrems byte hos billtillbehörsfirmor med stort sortiment, vilket kostar runt 3000 kr. Därefter behöver man både tid och kunskap för att lyckas med projektet. Räkna med att det tar minst en dag att genomföra bytet och att fronten på de flesta modeller behöver avlägsnas. En annan nackdel är att man inte har några garantier på arbetet eller stämplar i boken som visar på att ett byte av kamrem har skett.
Om man inte är helt säker på vad det innebär att byta kamrem så är det bättre att man vänder sig till en auktoriserad verkstad och få jobbet utfört professionellt, med garantier.
Överlag rekommenderas att man byter kamrem var 12000:e mil, för att vara säker på att slippa problem, med eventuellt dyrbara reparationer som följd.
Varför måste man byta kamrem
En kamrem är en av de delar i en motor som slits genom att man kör med bilen. Dåligt oljetryck eller missade oljebyten kan medföra att dessa delar slits fortare än normalt. Därför är det viktigt att man sköter om den service som bilen ska genomgå och att man utför regelbundna oljebyten.
Man kan höra när det börjar bli dags att byta kamrem, det hörs ett rasslande oljud från den bakre delen av motorn. Oftast är det mer hörbart i samband med kallstarter och för att slippa problem som ett ras innebär är det vettigt att snarast genomföra ett byte.
I samband med byte av kamrem så ska även vattenpumpen bytas. Den brukar slitas i samma takt som en kamrem.
Vad innebär det att motorn har en kamkedja
I de nyare modellerna har man ersatt kamrem med kamkedja. En kamkedja har generellt en mycket lång livslängd, ibland brukar den hålla hela bilens livslängd. Men här finns det andra saker som man behöver kontrollera som bland annat styrskenor och kedjespännare. Om dessa skulle slitas och sträckningen på kamkedjan blir för hård eller för lös, kan det innebära att man även tvingas att byta kamkedja. Därför ska kedjespännare och styrskenor ses över och bytas med jämna intervaller så att dessa inte påverkar kamkedjan. I samband med byte av spännare bör man även se över och byta vattenpumpen.
Även en kamkedja kan brista eller bli förstörd så att man tvingas att byta denna. Det krävs att man sköter bilens service och att man regelbundet byter motorolja så att kamkedjan alltid har en bra smörjning. För gammal olja eller koks i systemet medför stor risk för att kamkedjan kommer att rasa, vilket kostar betydligt mer än det kostar att byta kamrem. Om man får koks i oljesystem, på grund av att oljan i motorn är dålig, som leder till rasslande kamkedja är det viktigt att snabbt försöka åtgärda detta, innan det rasar och ett byte av kamkedja är nödvändigt. Man bör göra en invändig motorspolning och byta ut spännarna och därefter fylla på med frisk olja.
Pris för byte av kamrem
Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr. Priset beror till stor del på att det är ett relativt komplext arbete med att byta kamrem på Audi. I priserna ingår även byte av vattenpump och slitdetaljer som byts i samband med bytet av kamrem.
Att byta kamrem själv
Att byta kamrem själv går, man kan köpa delar för att själv genomföra kamrems byte hos billtillbehörsfirmor med stort sortiment, vilket kostar runt 3000 kr. Därefter behöver man både tid och kunskap för att lyckas med projektet. Räkna med att det tar minst en dag att genomföra bytet och att fronten på de flesta modeller behöver avlägsnas. En annan nackdel är att man inte har några garantier på arbetet eller stämplar i boken som visar på att ett byte av kamrem har skett.
Om man inte är helt säker på vad det innebär att byta kamrem så är det bättre att man vänder sig till en auktoriserad verkstad och få jobbet utfört professionellt, med garantier.
Senast ändrad: