Fått upp flera varningslampor som abs, antisladd mm

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Andreas03

Medlem
Hej!
Har fått upp en massa varningslampor samt vissa saker som inte funkar!

Lamporna som lyser är abs, antisladd. Sen så säger den att ljusräckviddsregleringen, parkeringsbroms också inte funkar. Men parkeringbromsen funkar ändå.

Start/stopp, farthållare, parkeringsensorer och backkamera funkar inte heller.

Så vad tror ni felet kan vara?

I måndags regna det en hel del, och jag körde igen en del stora vattenpölar. Kan det ha något med det här att göra? Lamporna tändes idag.

Bilen det gäller är en audi a4 b8.5 2014, automat.
 

Robban_F

Aktiv medlem
Vad säger felkoderna? Det är en viktig ledtråd till vad felet kan vara.
Har du ingen felkodsläsare så låna av någon som har eller köp en egen på Biltema. Kostar några hundra.
 

Andreas03

Medlem
Vad säger felkoderna? Det är en viktig ledtråd till vad felet kan vara.
Har du ingen felkodsläsare så låna av någon som har eller köp en egen på Biltema. Kostar några hundra.
Kan man se batteriets spänning på felkodsläsare? Tänker på den biltema säljer för 549:- som ska vara för VAG bilar.
 

Robban_F

Aktiv medlem
Batterispänningen mäter du med en multimeter. En sådan samt en felkodsläsare är minimum vad du ska ha om du vill meka själv.
 

Robban_F

Aktiv medlem
9.9V är på tok för dåligt. Skall aldrig vara under 12V med avstängd bil. 13.3V är ok, då fungerar generatorn. Kör minst en halvtimme, stäng av bilen, vänta några minuter och mät igen. Om du då har över 12V så låt bilen stå över natten och mät igen. Är det då under 12V så:
  1. Något drar ur batteriet.
  2. Batteriet är trasigt.
Byt inte batteriet direkt utan felsök om något drar ström med avstängd bil. Om du bara byter batteriet och någonting drar ström med avstängd bil kommer det fungera utmärkt i en vecka och sedan bli samma sak igen.
Fråga någon som vet hur man kontrollerar om batteriet levererar ström med avstängd bil först.
 

Andreas03

Medlem
9.9V är på tok för dåligt. Skall aldrig vara under 12V med avstängd bil. 13.3V är ok, då fungerar generatorn. Kör minst en halvtimme, stäng av bilen, vänta några minuter och mät igen. Om du då har över 12V så låt bilen stå över natten och mät igen. Är det då under 12V så:
  1. Något drar ur batteriet.
  2. Batteriet är trasigt.
Byt inte batteriet direkt utan felsök om något drar ström med avstängd bil. Om du bara byter batteriet och någonting drar ström med avstängd bil kommer det fungera utmärkt i en vecka och sedan bli samma sak igen.
Fråga någon som vet hur man kontrollerar om batteriet levererar ström med avstängd bil först.
Beskrev det lite dåligt, den gick ner till 9.9V när man starta bilen. När bilen stod av så var den på runt 12,5V om jag inte minns fel.

Köpte mig en felkodsläsare och detta är koderna som kom upp.

00446 Function limitation due to insufficient voltage.

00285 right front ABS wheel speed sensor.

00473 electronic parking brake control module

01316 brake control module

U111300 function limitation due to received malfunction value.
 

Robban_F

Aktiv medlem
Nästan 10V när startmotorn går. Utmärkt. Då är batteriet friskt och inget som drar ur det.

Beträffande fellamporna:
När jag besiktigade min Golf för några år sedan (med godkänt) och åkte därifrån så såg instrumentpanelen ut som en julgran. Allting var fel men bilen rullade som den skulle. Efter några km så slocknade julgranens alla lampor. Jag anser att det gått väldigt för långt med alla datorer i dagens bilar. De kommunicerar inte korrekt med varandra och slänger hela problemet på föraren när de blir oense sinsemellan.

Kanske är det samma problem med din bil. Har du fortfarande lysande fellampor?
Om du har det, kan du nollställa felkoder med din felkodsläsare?
 
Senast ändrad:

Andreas03

Medlem
Ok, så bra. Då är batteriet friskt och inget som drar ur det.

När jag besiktigade min Golf för några år sedan (med godkänt) och åkte därifrån så såg instrumentpanelen ut som en julgran. Allting var fel men bilen rullade som den skulle. Efter några km så slocknade julgranens alla lampor. Jag anser att det gått väldigt för långt med alla datorer i dagens bilar. De kommunicerar inte korrekt med varandra och slänger hela problemet på föraren när de blir oense sinsemellan.

Kanske är det samma problem med din bil. Har du fortfarande lysande fellampor?
Dem lyser fortfarande:/ körde ändå bilen igår ca 12mil med dem tända utan att dem försvann.

Ska man prova att radera felkoderna?
 

Robban_F

Aktiv medlem
Felkodsläsare kan ibland återställa fel. De dyrare kan återställa fler. Det är en djungel vad som gäller för vad. Allt för att biltillverkarna ska ta våra sparpengar ...

Hoppas någon på forumet kan hjälpa dig vidare.
 
Senast ändrad:

Andreas03

Medlem
Öppnade upp locket till ecu och säkringarna, men det verkar inte finnas något vatten som kommit in där. Dock så var det riktigt mycket skit runt locket som var blött som jag rensa bort.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
jo det var en massa felkoder och fel som kom upp på instrumentpanel.
Så mest troligt är din abs sensor trasig.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp