Pulserande bromsar

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Janne1

Ny medlem
Hej
Jag har en A4 1.8T från -06 som har börjad vid inbromsning med att pulsera i bromspedalen samt ett hackande ljud från bromsarna, kan även hacka några gånger vid igångkörning. Det som är gjort, uppmätning med dator i diagnosutaget hastighet på hjulen, visar inget fel, inga felkoder, abs ringarna fram ok, bytat skivor samt klossar fram, inget av detta har hjälpt. Det jag provade idag var att dra ur säkringen nr 7 Elektroniskt stabiliseringsprogram ESP, bromsljuskontakt, kopplingspedalskontakt och styrvinkelsensor då försvinner problemet gör jag samma med säkring nr 42 Elektroniskt stabiliseringsprogram ESP fungerar allt. Kan det vara ABS ringarna bak?
Är det någon som har någon idé vad jag skall fortsätta med?

Tack på förhand
Janne
 
Hej
Jag har en A4 1.8T från -06 som har börjad vid inbromsning med att pulsera i bromspedalen samt ett hackande ljud från bromsarna, kan även hacka några gånger vid igångkörning. Det som är gjort, uppmätning med dator i diagnosutaget hastighet på hjulen, visar inget fel, inga felkoder, abs ringarna fram ok, bytat skivor samt klossar fram, inget av detta har hjälpt. Det jag provade idag var att dra ur säkringen nr 7 Elektroniskt stabiliseringsprogram ESP, bromsljuskontakt, kopplingspedalskontakt och styrvinkelsensor då försvinner problemet gör jag samma med säkring nr 42 Elektroniskt stabiliseringsprogram ESP fungerar allt. Kan det vara ABS ringarna bak?
Är det någon som har någon idé vad jag skall fortsätta med?

Tack på förhand
Janne
Det verkar ju vara elektriskt, det är väl bara fortsätta mäta upp bakre hjulhastigheter etc. Även göra mätningen i lite högre fart än snurra runt för hand. En spricka i ett triggerhjul kan vid vissa farter ge högre fart än övriga hjul, och då bör systemet gå in och bromsa.

Även kolla styrvinkelgivaren så den visar i princip noll grader när du kör rakt fram (har ratten rakt), tror det får skilja upp till 2.5 grad åt båda hållen.

Även en hjulgivare som är för nära eller för långt bort från triggerhjulet kan fungera i en del farten men ge läsfel i andra farter.
 

Janne1

Ny medlem
Det verkar ju vara elektriskt, det är väl bara fortsätta mäta upp bakre hjulhastigheter etc. Även göra mätningen i lite högre fart än snurra runt för hand. En spricka i ett triggerhjul kan vid vissa farter ge högre fart än övriga hjul, och då bör systemet gå in och bromsa.

Även kolla styrvinkelgivaren så den visar i princip noll grader när du kör rakt fram (har ratten rakt), tror det får skilja upp till 2.5 grad åt båda hållen.

Även en hjulgivare som är för nära eller för långt bort från triggerhjulet kan fungera i en del farten men ge läsfel i andra farter.

Janne1

Ny medlem

Tack för svaret. Jag har kört med bilen och kollat hjulhastigheten och det verkar ok, slår några procent upp och ner. Dum fråga kanske men hur felsöker du styrvinkelgivaren? får nämligen inga felkoder.
 

Janne1

Ny medlem

Tack för svaret. Jag har kört med bilen och kollat hjulhastigheten och det verkar ok, slår några procent upp och ner. Dum fråga kanske men hur felsöker du styrvinkelgivaren? får nämligen inga felkoder.
Antingen hittar du mätkanalen för rattvinkel i bromsar, annars någon annanstans. Sök på rattvinkel eller styrvinkel. Ha ratten helt rakt, kolla att det är 0 grader eller väldigt nära. Sväng vänster, se att vinkeln ökar/minskar respektive höger.

Det är inte alla fel som ger felkoder, tex sprucken kuggkrans för hjulgivare som ibland ger fel signal behöver inte ge felkod då systemet kan se det som dåligt fäste...
 

Janne1

Ny medlem
Antingen hittar du mätkanalen för rattvinkel i bromsar, annars någon annanstans. Sök på rattvinkel eller styrvinkel. Ha ratten helt rakt, kolla att det är 0 grader eller väldigt nära. Sväng vänster, se att vinkeln ökar/minskar respektive höger.

Det är inte alla fel som ger felkoder, tex sprucken kuggkrans för hjulgivare som ibland ger fel signal behöver inte ge felkod då systemet kan se det som dåligt fäste...
Stort tack, jag får prova detta under nästa vecka.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp