Hej
Som rubriken lyder.
Är modellen med kamkedja på kammarna och kamrem som driver.
Motorkod BPJ
När jag köpte bilen som rep objekt hade jag problem med oljetrycket samt att kamkedjan behövde bytas.
Gav ifrån sig P0011
Började nerifrån och efter att ha monterat ner tråget, bytt oljepump, oljetrycksgivare och oljepumpskedja + kopplat bort balansaxlarna med WASA frihjulet åtgärdade jag det problemet.
Till problemet! Bilen går fortfarande dåligt, ojämnt. (tvekar vid gaspådrag) och istället för P0011 ger den ifrån sig P0016 nu. Cam till crank ej i synk.
Har kollat så att mina märken linear upp och var väldigt noggrann när jag monterade ny kamkedja o spännare.
När jag tog lös kamaxlarna märkte jag en hel del repor (scoring) på dem, inklusive toppen.
Bilen känns även gå onaturligt varm, bränner mer kylvätska än vanligt men håller tempen.
Kan det bero på skadorna på axlarna och toppen? Bara skrota skiten?
Har inte provat byta VVT ventilen, tror detta kanske hade löst P0016 iaf..
Som rubriken lyder.
Är modellen med kamkedja på kammarna och kamrem som driver.
Motorkod BPJ
När jag köpte bilen som rep objekt hade jag problem med oljetrycket samt att kamkedjan behövde bytas.
Gav ifrån sig P0011
Började nerifrån och efter att ha monterat ner tråget, bytt oljepump, oljetrycksgivare och oljepumpskedja + kopplat bort balansaxlarna med WASA frihjulet åtgärdade jag det problemet.
Till problemet! Bilen går fortfarande dåligt, ojämnt. (tvekar vid gaspådrag) och istället för P0011 ger den ifrån sig P0016 nu. Cam till crank ej i synk.
Har kollat så att mina märken linear upp och var väldigt noggrann när jag monterade ny kamkedja o spännare.
När jag tog lös kamaxlarna märkte jag en hel del repor (scoring) på dem, inklusive toppen.
Bilen känns även gå onaturligt varm, bränner mer kylvätska än vanligt men håller tempen.
Kan det bero på skadorna på axlarna och toppen? Bara skrota skiten?
Har inte provat byta VVT ventilen, tror detta kanske hade löst P0016 iaf..