Oljetrycksvarning A4 Q 1,8 T

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Rivet

Ny medlem
A4 Quattro 1,8 T 2007 i kanonfint skick servad enl schema (inkl filter,olja) varnade i somras efter filter/oljebyte efter körda 50 mil för oljetryck (volym ok) parkerade snabbt och stängde ner motorn, uppstart efter 5 min, varningen var borta, jag bytte för säkerhets skull filter efter ytterligare 50mil (utan varning), och har nu kört 1200 mil utan varning, men häromdagen kom varning, stängde ner motorn, uppstart efter ngn minut,varningen borta, har nu kört 30 mil utan varning, planerar filter/oljebyte om ngn dag (planeras likaså en oljetrycksmätning samtidigt) Vad tusan tror ni experter,vad är det intermittenta problemet? Häls T
 
Senast ändrad:

Killawife

Aktiv medlem
Ja det är knappast oljepumpen för då hade varningen inte försvunnit. Troligast är väl en defekt oljetryckssensor men det kan även vara nån elektrisk gremling. Vill du vara säker så bör du koppla in en mätare och håll koll på oljetrycket.
 
Ja det är knappast oljepumpen för då hade varningen inte försvunnit. Troligast är väl en defekt oljetryckssensor men det kan även vara nån elektrisk gremling. Vill du vara säker så bör du koppla in en mätare och håll koll på oljetrycket.
Finns ju en liten chans att det är koksning/skräp i oljesilen. Har man otur kan det bli som ett lock som vid vissa tillfällen sugs upp och kraftigt reducerar flödet till pumpen.

Men min mer troliga gissning givare eller något med kablage/instrument.

Koppla in mätutrustning och mät tryck vid tomgång kall motor, lite varv typ 2000 varv kall motor samt sedan likadant med rejält varmkörd motor.

Nu vet jag inte exakt för denna motor men runt 1 bar vid tomgång, i alla fall inte under 0.5 bar och vid 2000 rpm minst 2 bar. Har du dessa värden är nog trycket bra hela tiden.
 

Rivet

Ny medlem
Finns ju en liten chans att det är koksning/skräp i oljesilen. Har man otur kan det bli som ett lock som vid vissa tillfällen sugs upp och kraftigt reducerar flödet till pumpen.

Men min mer troliga gissning givare eller något med kablage/instrument.

Koppla in mätutrustning och mät tryck vid tomgång kall motor, lite varv typ 2000 varv kall motor samt sedan likadant med rejält varmkörd motor.

Nu vet jag inte exakt för denna motor men runt 1 bar vid tomgång, i alla fall inte under 0.5 bar och vid 2000 rpm minst 2 bar. Har du dessa värden är nog trycket bra hela tiden.
Stort tack för goda tips/ inputs! Det blir mätning vid olje/filterbytet nästa vecka. Häls T
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp