Ingen spolarvätska framruta/bakruta.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

sincadus

Ny medlem
Hej!

hunnit äga en begagnad A6 avant 2019 i ca 2 dagar. Låg bakom en lastbil och insåg att det var dags att testa spolarna på framrutan. Tryckte in höger spak och torkarna började men ingen spolarvätska dök upp. Ser inget larm kopplat till det, varken nivå eller felmeddelande? Tänkte att det kunde ha snålats in på av företaget som sålde bilen så jag for och hällde i 3 liter men kommer inget trots att jag håller in 10-20 sekunder. Hittar inte något i instruktionsboken men tänkte att jag missat något uppenbart man ska göra för att få igång det. Har kollat till spoalre vid lyktor, framruta, bakruta men ser inget tecken på att det sipprar ut något. Finns det någon som känner igen detta? I övrigt, är det något annat jag bör kolla till så det stämmer? Är inte Tiger woods eller Wayne Gretzky när det kommer till detta...
 
Om det inte blir något läckage under bilen är det mest troligt att pumpen inte går.

Orsak tex felaktig pump, trasigt kablage, trasig säkring, trasig torkarspak

Kan ju även vara igensatta (igenkalkade munstycken) men flera stycken på en gång och så pass ny bil mindre troligt.

Har du haft ljusreglaget i fullt halvljus? Annars lär det inte spola på lyktorna.

Så gissar punp eller säkring
 

sincadus

Ny medlem
Om det inte blir något läckage under bilen är det mest troligt att pumpen inte går.

Orsak tex felaktig pump, trasigt kablage, trasig säkring, trasig torkarspak

Kan ju även vara igensatta (igenkalkade munstycken) men flera stycken på en gång och så pass ny bil mindre troligt.

Har du haft ljusreglaget i fullt halvljus? Annars lär det inte spola på lyktorna.

Så gissar punp eller säkring
Förutom uppvärmda spolare, är systemet uppvärmt någon annanstans eller är det bara värmen som alstrar från motorn som värmer upp indirekt?
 

Killawife

Aktiv medlem
Det är ju inte direkt ovanligt att pumpen för spolarvätskan går sönder. Hör du om den går? Om inte, börja med att kolla säkringen för den. Om den är hel, ge den lite ström och se om den går. Annars får du byta den. Det är garanterat ett helvete utan dess like där man får riva halva bilen bara för att byta en liten pump.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp