Köpråd första A3

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tyffe

Ny medlem
Hej hej!
Har så attans länge önskat en Audi och nu är det förhoppningsvis dags!
Nuvarande läge kör jag en 16' Fabia kombi. Klagar inte på denna alls men jag och sambon åker på en hel del äventyr runt om i landet och lite mer comfort och premium hade suttit fint!

Med tanke på allt det så är jag helt grön, har jag förstått rätt så är deras motorer och dylikt väldigt olika även om man kikar på en specifik årgång och dyl.
Har tittat på A3 med 1.4TFSI i årgång 2012-2016 och dessa rullat ca 10-12k.
Har jag blivit klok så är det CZCA motorn som inte har samma problem med oljan. (Finns där fler?)
Det finns ett par där ute med 2.0 quattro från 2008, är dessa bättre bang for the buck även om det är tidigare modeller? Är ute efter en skön åktur, mer isolerad och tyst, inte alls för slö men inte heller en törstig best (även om fart är kul ;) )

En A4 hade funkat med såklart men dessa sticker en del i pris, finns ett par från 2008-2010 med ca 15k på mätaren, är dessa prisvärda med eller dem är påväg mot reperationer och lidande?

Bonus fråga är vilken som funkar bäst på respektive modeller, är det automat eller manuell som gäller?
Budget är ca 100-120tkr.

Tack för hjälpen ni alla! Och förhoppningsvis leder det mig till min första Audi!
 

parjohan

Medlem
Min A3 1.4 TFSI 2015 har gått 17000 milmed CZCA-motorn. Drar ingen olja.

Om kameem och,du är osäker på när den är bytt så lämna in och byt. 6500:- oavsett Möller eller annan.

Sedan vet jag inte. Har en Sportback som är något längre än vanliga modellen.

Det gamla vanliga att kontrollera annars
 

Tyffe

Ny medlem
Min A3 1.4 TFSI 2015 har gått 17000 milmed CZCA-motorn. Drar ingen olja.

Om kameem och,du är osäker på när den är bytt så lämna in och byt. 6500:- oavsett Möller eller annan.

Sedan vet jag inte. Har en Sportback som är något längre än vanliga modellen.

Det gamla vanliga att kontrollera annars
Hur tycker du 1.4 känns? Är det tillräckligt med kräm för den mindre modellen eller hade du önskat en motor med mer kräm i?

Tack för svaret!
 

parjohan

Medlem
Hur tycker du 1.4 känns? Är det tillräckligt med kräm för den mindre modellen eller hade du önskat en motor med mer kräm i?

Tack för svaret!
Den känns bra. Tycker den räcker bra till och med för släpvagn ibland.

Har ett BSR steg 1 och då blir det ännu mer från 2000 rpm och uppåt.
 

Tyffe

Ny medlem
Den känns bra. Tycker den räcker bra till och med för släpvagn ibland.

Har ett BSR steg 1 och då blir det ännu mer från 2000 rpm och uppåt.
Perfekt! Behöver med drag då bilen inte rymmer extrema mängder!
Har du nav/gps i din? I så fall, hur är den? Misstänker det inte är standard utan tillval i modellerna från den tiden.

Annars är jag inne på att sikta in mig på en äldre modell och installera en tredjeparts display m Carplay och dyl. Om nu årgången 2006-2010 inte är fyllda med problem och bekymmer
MvH
 

parjohan

Medlem
Nä...Inget sånt. Däremot lät jag sätta på en dragkrok. Sedan köpte jag en ledramp och monterade. Bilen är så exakt och skön i manövrering. Min kompis har en golf och audin säger han är mer komfort.

BSR I ger 162 hk (130) och 262 Nm (210) från 2000 rpm (vridet alltså).
 

Tyffe

Ny medlem
Nä...Inget sånt. Däremot lät jag sätta på en dragkrok. Sedan köpte jag en ledramp och monterade. Bilen är så exakt och skön i manövrering. Min kompis har en golf och audin säger han är mer komfort.

BSR I ger 162 hk (130) och 262 Nm (210) från 2000 rpm (vridet alltså).
Ska se om jag kan ha turen att få fatt i någon med nav/gps redan, extremt skönt att ha inför våra roadtrips. Fick ikväll provköra tjejens farfars A3 fast den är 2.0TDI, oerhört skön!! Förstår precis vad du menar!

Vad kostade det dig att klämma på en dragkrok i efterhand? Gjorde du det på Audi? Likaväl så BSR I, för misstänker bägge dessa är något du gjort senare?
MvH
 

parjohan

Medlem
Ja. BSR steg I kostade 6500. Då har man också köpt loss obd-enheten som behövs för att programmera motorn. De har rabatter återkommande under året. Utan rabatt ca 8500-9000. Du kan programmera av bilen när du vill.

Dragkroken fick jag rabatt på via Kamux. Tror jag betalade 5500-6000 själv för en avtagbar på Dragkroksexperten i Västerås. Skulle kostat 7000-7500 annars.
 

Tyffe

Ny medlem
Ja. BSR steg I kostade 6500. Då har man också köpt loss obd-enheten som behövs för att programmera motorn. De har rabatter återkommande under året. Utan rabatt ca 8500-9000. Du kan programmera av bilen när du vill.

Dragkroken fick jag rabatt på via Kamux. Tror jag betalade 5500-6000 själv för en avtagbar på Dragkroksexperten i Västerås. Skulle kostat 7000-7500 annars.
Intressant! Tror du motorn är för tråkig utan det?

Din är 2015 men modellerna jag kikat på har varit 2013 för det mesta, dem ser väldigt lika ut. Har du någon koll om där är någon skillnad på dem?
Utöver att din inte dricker olja, något annat som spökat på TFSI modellen? TDI'n var riktigt trevlig men kör inga såna sträckor dessvärre, snittar 15km rak tur till jobb endast.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp