knutsjohan
Ny medlem
Hej,
Har en Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI 170hk, 2010(2009-07). Nu när temperaturen ligger mellan -15 och -20 grader har jag märkt att bilen har stora problem att komma upp i temperatur. När jag ligger och åker i 80-90km/h konstant på sexans växel, så ligger motortemperaturen och pendlar på cirka 60-70grader. Ökar jag hastigheten, alternativt växlar ner, så stiger temperaturen till ungefär 80 grader. Har i detta fallet fläkten på auto inne i kupén och temperaturen inställd på 22 grader. Alltså inte jättehögt.
Ställer jag bilen sedan på tomgång, så går temperaturen slutligen ner på botten av mätaren(50 grader).
Som jag har förstått, så har moderna dieselbilar installerats med en extra tillsatsvärmare, antingen i form av dieseldriven eller eldriven. På min bil har jag förstått att det är en eldriven tillsatsvärmare som är installerad intill kupéfläkten, så att den hjälper till att få upp värmen i kupén, utan att motorn behöver bli varm. Detta betyder ju att motorn i sig inte får någon hjälp med att få upp temperaturen av denna tillsatsvärmaren, är jag rätt ute?
Hur som helst, är det normalt med så låg motortemperatur när det är så här kallt ute? Bilen bör väl nå mer än 50 grader på tomgång väll?
Vill kolla om någon vet något om detta, innan jag ger mig på ett byte av termostat.
Kylarsystemet som jag har på min bil visas i denna länken, där termostaten hittas i del 37:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/121-121040/
Thermostat, del 6:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/121-121005/
Har läst att vissa bilar har fler än en termostat, men detta är väl den enda på denna bilen?
Mvh,
Johan
Har en Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI 170hk, 2010(2009-07). Nu när temperaturen ligger mellan -15 och -20 grader har jag märkt att bilen har stora problem att komma upp i temperatur. När jag ligger och åker i 80-90km/h konstant på sexans växel, så ligger motortemperaturen och pendlar på cirka 60-70grader. Ökar jag hastigheten, alternativt växlar ner, så stiger temperaturen till ungefär 80 grader. Har i detta fallet fläkten på auto inne i kupén och temperaturen inställd på 22 grader. Alltså inte jättehögt.
Ställer jag bilen sedan på tomgång, så går temperaturen slutligen ner på botten av mätaren(50 grader).
Som jag har förstått, så har moderna dieselbilar installerats med en extra tillsatsvärmare, antingen i form av dieseldriven eller eldriven. På min bil har jag förstått att det är en eldriven tillsatsvärmare som är installerad intill kupéfläkten, så att den hjälper till att få upp värmen i kupén, utan att motorn behöver bli varm. Detta betyder ju att motorn i sig inte får någon hjälp med att få upp temperaturen av denna tillsatsvärmaren, är jag rätt ute?
Hur som helst, är det normalt med så låg motortemperatur när det är så här kallt ute? Bilen bör väl nå mer än 50 grader på tomgång väll?
Vill kolla om någon vet något om detta, innan jag ger mig på ett byte av termostat.
Kylarsystemet som jag har på min bil visas i denna länken, där termostaten hittas i del 37:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/121-121040/
Thermostat, del 6:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/121-121005/
Har läst att vissa bilar har fler än en termostat, men detta är väl den enda på denna bilen?
Mvh,
Johan