Tack för svaretKöper du generator på trodo.se går den väl på ca 1500kr några hundra upp eller ner. Kan finnas billigare på autodoc. Det är väl vad du får räkna med om du byter själv, ganska mycket dyrare om du ska någon verkstad att göra det.
Själv kan jag inte, men om det blir nåt då är det skuttverkstad jag tänker först. Gör du sånt?Ska du byta själv eller anlita en skuttverkstad eller anlita en VAG-verkstad?
Byta generator är ofta enkelt men beroende på hur den sitter. Hur vet du att generatorn är trasig?Själv kan jag inte, men om det blir nåt då är det skuttverkstad jag tänker först. Gör du sånt?
Jag vet faktiskt inte, bara vad en bekant tror det. Men jag försöker besiktiga det, jag har tid den 18 november och ser vad de säger. Bor du i Stockholm?Byta generator är ofta enkelt men beroende på hur den sitter. Hur vet du att generatorn är trasig?
Det är ingenting i motorstyrka eller nåt liknande som är konstig. Det är bara den gula lampan som lyser men det kan kanske bero på något annatHar svårt att förklara. Egentligen byttes generatorn för några år sedan men det var en generator som inte var passande i styrka, så man måste alltid gasa lite i början annars lyser batteriet. Och det har funkat hittills. Men nu lyser motorelektronik lampan, därför gissar vi att det är generator. Men jag vet inte, jag kan inte sånt
Sorry CoTech eller Henrik, men helt fel uppgifter:Sätter man en för liten generator (amp) så orkar den inte ladda batteriet och driva allt annat som den ska. Sätter man däremot en för stor generator finns risken att du steker hela systemet och förstör batteriet/ kablage och styrenheter.
Det enklaste sättet att felsöka en generator gör du enklast med en multimeter vid batteriets poler, vid tändning av skall batteriet ligga på ca 12.1-12.6V och vid motor igång skall generatorn ladda ca 14.5-15.2V vid batteriets poler.
/Henrik
1) Precis, helt rätt. Förutsatt att du har rätt generator. En för stark generator steker batteriet och förstör cellerna i batteriet (hade en på verkstan så sent som i onsdags med just det problemet).Sorry CoTech eller Henrik, men helt fel uppgifter:
FEL:
1. Sätter man däremot en för stor generator finns risken att du steker hela systemet och förstör batteriet/ kablage och styrenheter.
Alla generatorer har reglersystem. Ingen "för stor" generator kommer att förstöra något.
FEL:
2. vid motor igång skall generatorn ladda ca 14.5-15.2V vid batteriets poler.
Ett blybatteri ska laddas med max 14.4 V. Det ska generatorns reglersystem se till.
Dumheter!1) Precis, helt rätt. Förutsatt att du har rätt generator. En för stark generator steker batteriet och förstör cellerna i batteriet (hade en på verkstan så sent som i onsdags med just det problemet).
Tack Henrik!@Adde65 Precis som jag skrev i mitt första inlägg till dig, börja med att läsa av bilen för att få en felkod. Det blir så mycket lättare för andra att hjälpa dig på rätt/lätt sätt då.
En P0421 felkod tyder på att värdet mellan lambda”före” och lambda ”efter” inte stämmer överens med varandra (du har alltså enligt datorn inte lambda 1 som det kallas, den optimala blandningen mellan luft och bränsle). Det finns 2 mycket vanliga anledningar till detta och några enkla felsöknings metoder för detta.
Värdet mellan lambda 1 och lambda 2 (bank 1) stämmer inte med vad det beräknas vara. Detta kan bero på en trasig lambdasond (troligtvis den första).
Om möjligt byt plats på lambdasonderna (om dom har samma slags kontaktstycke) för att se om felet flyttar sig från främre till bakre lambdasond. Om du kan byta plats på lamdasonderna och felet flyttar sig har du en trasig lambdasond. Om felet inte flyttar sig har du en katalysator som nye arbetar som den ska.
Börja där så får vi se vad vi kommer fram till.
/Henrik.
Hej igen!Tack Henrik!