Övertryck i motor, skit i vevhusventilation

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Denkan

Ny medlem
Hej!
jag har en Audi A4 2014 som har ett övertryck i motorn och trycker ur olja ur påfyllningslocket. När jag tar bort Vevhusventilationsslangen som sitter i ett snabbfäste så kommer det minimalt med luft där.

är de så att jag har igentäppt i vevhusventilationen? Vart ska jag rengöra isåfall? Hur gör man? Har klurat på detta väl länge nu. Någon som har koll?

parjohan

Medlem
Så här säger ChatGPT:

Det låter som att problemet kan bero på en igensatt vevhusventilation (PCV-system). Här är en guide för felsökning och rengöring:

1. Kontrollera PCV-ventilen

• PCV-ventilen är en del av vevhusventilationen och kan ibland täppas till. Den brukar sitta nära ventilkåpan eller insugsröret.
  • Koppla bort ventilen och skaka den. Om du inte hör ett klickande ljud, är den förmodligen igensatt och behöver bytas ut.
2. Inspektera slangar och anslutningar
  • Kolla vevhusventilationsslangarna för sprickor, blockeringar eller oljerester. Dessa kan begränsa luftflödet.
  • Om slangen är igentäppt kan du använda tryckluft eller en smal borste för att rensa den.
3. Rengör vevhusventilationen
  • Om du misstänker att hela systemet är igensatt:
    • Ta bort slangar och eventuella anslutningar som leder till insuget.
    • Rengör med ett avfettningsmedel eller bromsrengöringsspray.
    • Låt komponenterna torka helt innan du monterar tillbaka dem.
4. Kontrollera oljefällan (om din bil har en)
  • Vissa Audi-modeller har en oljefälla (oil separator) som samlar upp oljerester från vevhusgaserna. Om denna är igensatt, måste den rengöras eller bytas.
5. Återmontering och testning
  • Montera tillbaka alla komponenter och starta motorn. Kontrollera om övertrycket har minskat och om luftflödet genom vevhusventilationen är bättre.
Om problemet kvarstår
  • Det kan finnas en underliggande motorproblem, såsom slitage på kolvringar eller ventilpackningar, som orsakar övertrycket. I så fall kan det vara bra att få motorn diagnostiserad av en mekaniker.
Om du behöver mer detaljerad hjälp med någon av dessa steg, säg till! 😊

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp