100 turbo går varm

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Micke3.0

Medlem
Min 100 tq motorkod mc2 går varm har en arbetstemperatur på runt 100 grader stiger gärna över det om man sänker värmen i bilen, jag misstänker luft nånstans då övre kylslang är het men nedre på kylarn är kall, men hur fasiken luftar man? har provat allt! kylarn är ny samt vattenpump och termostat hela motorn ny renoverad.
Har 2 temp mätare så inget fel på dom heller
Någon som vart med om detta?
mvh Micke
 

PaNiC

Ny medlem
Anno 2024 är det ju inte ovanligt med trasiga komponenter nya ur lådan. Kylaren är ju självluftande via slangen till expansionskärlet, så såvida det inte är stopp i den skulle jag nog satsa på termostaten ändå. Du skulle kunna lossa på sagda slang och se om det rinner ur den. Fick du i korrekt mängd kylarvätska när du fyllde på?
 

Micke3.0

Medlem
Anno 2024 är det ju inte ovanligt med trasiga komponenter nya ur lådan. Kylaren är ju självluftande via slangen till expansionskärlet, så såvida det inte är stopp i den skulle jag nog satsa på termostaten ändå. Du skulle kunna lossa på sagda slang och se om det rinner ur den. Fick du i korrekt mängd kylarvätska när du fyllde på?
Provat 3 olika termostater har även en i just nu som öppnar på 80 grader ist för 87 orginal.
Inte exakt koll men runt 7 liter gick nog i.
En tanke som slagit mig lite är att jag satt dit en stål topppackning från en aan,3b men som jag kan se det enda som skiljer är att orginal har vissa kyl kanaler blockad mot för stål packningen som har alla öppna. Kan detta påverka cirkulation på nått vis 🤔
 

PaNiC

Ny medlem
Om alla är öppna borde det ju inte påverka, men jag har för mig att jag för många år sedan läste om något fall på Nordic Audi där det blivit fel. Är nog värt att kolla upp.
 

Micke3.0

Medlem
Om alla är öppna borde det ju inte påverka, men jag har för mig att jag för många år sedan läste om något fall på Nordic Audi där det blivit fel. Är nog värt att kolla upp.
Har oxå nått svagt minne av det men att det var tvärtom man fick ta hål i packning för nån kanal tror det gällde sug femman men osäker.. Ja hittar jag inget annat får jag riva av toppen. Tack för svaret iaf
 

Micke3.0

Medlem
Problemet löst!

Det var luft i systemet endå, tog lös expansionskärl och hängde det högt under huven fyllde det så det rann över körde sedan bilen på tomgång utan locket på tills termostat öppnat. Väntade sedan till motorn kallnat helt och skruvade åt locket. Allt frid o fröjd
 

PaNiC

Ny medlem
Gott att det löste sig, men undrar lite varför det inte räckte att lufta via slangen från toppen på kylaren till kärlet. Säkert att där inte är stopp?
 

Micke3.0

Medlem
Gott att det löste sig, men undrar lite varför det inte räckte att lufta via slangen från toppen på kylaren till kärlet. Säkert att där inte är stopp?

Ja det va nära sömnlösa nätter där ett tag.. Men jag är nog lika brydd än faktiskt för inget stopp i slangen. Enda skillnaden nu är att jag hissade upp expansionskärlet så högt det gick och överfyllde...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp