Så hände det en dag vid omkörning att oljetryckslampan blinkade till och turbotrycket försvann. Bogserade hem bilen och gick över hela motorutrymmet, kollar alla vätskor, inget ser konstigt ut.
Läser ut felkoder, P0299 finns, inget annat.
Nollar den, startar och inget mer konstigt än lite orolig på tomgång, gasar till och när jag släpper gasen låter det som någon bytt ut wastegaten mot en spänd pruttkudde..
Googlar och mycket tyder på Diverter Valve N249. Jag skruvar bort denna men inga synliga skador, rengör och monterar tillbaka, inget laddtryck alls och inga ytterligare felkoder.
Jag har beställt en uppdaterad variant (-D) och ska byta oavsett men förutom denna..
Inget rassel från turbon, ingen onormal färgning på avgaser osv.
Vad kan jag titta på härnäst? Jag blir tokig! Jag har tittat i VCDS och där hoppar laddtryck mellan 990-1000mbar.. Någon med ett superbra tips?
Läser ut felkoder, P0299 finns, inget annat.
Nollar den, startar och inget mer konstigt än lite orolig på tomgång, gasar till och när jag släpper gasen låter det som någon bytt ut wastegaten mot en spänd pruttkudde..
Googlar och mycket tyder på Diverter Valve N249. Jag skruvar bort denna men inga synliga skador, rengör och monterar tillbaka, inget laddtryck alls och inga ytterligare felkoder.
Jag har beställt en uppdaterad variant (-D) och ska byta oavsett men förutom denna..
Inget rassel från turbon, ingen onormal färgning på avgaser osv.
Vad kan jag titta på härnäst? Jag blir tokig! Jag har tittat i VCDS och där hoppar laddtryck mellan 990-1000mbar.. Någon med ett superbra tips?