Hejsan!
Vi har precis köpt en begagnad Audi A3 1,5 (150HK) årsmodell 2021, manuell låda och med 5600 mil i sig. Helt fantastisk på alla sätt förutom när det kommer till den här Cylinder On Demand funktionen. Vi märkte inte när vi provkörde den men nu när vi haft den någon dag upptäckte vi att vid 1300-1700 varv och när 2 cylindersläget är igång så vibrerar bilen som om man har en för hög växel i. Gasar man på så försvinner det direkt. Har testat att ändra körstilen till "sportig" men det är bara marginellt bättre.
Det märks på alla växlar men är mer framträdande på 4ans och 5ans växel.
Såg denna tråd: https://www.audiforum.nu/threads/150-hk-bensin-2018-som-går-ryckigt.2180/#post-5977 som verkar handla om samma sak. Nu undrar jag om det är fler som har problemet och om det går att åtgärda eller det är "as is". Det är en hel del störigt att den beter sig på det här sättet.
Kan man hävda att det är ett "dolt" fel?
Vi har precis köpt en begagnad Audi A3 1,5 (150HK) årsmodell 2021, manuell låda och med 5600 mil i sig. Helt fantastisk på alla sätt förutom när det kommer till den här Cylinder On Demand funktionen. Vi märkte inte när vi provkörde den men nu när vi haft den någon dag upptäckte vi att vid 1300-1700 varv och när 2 cylindersläget är igång så vibrerar bilen som om man har en för hög växel i. Gasar man på så försvinner det direkt. Har testat att ändra körstilen till "sportig" men det är bara marginellt bättre.
Det märks på alla växlar men är mer framträdande på 4ans och 5ans växel.
Såg denna tråd: https://www.audiforum.nu/threads/150-hk-bensin-2018-som-går-ryckigt.2180/#post-5977 som verkar handla om samma sak. Nu undrar jag om det är fler som har problemet och om det går att åtgärda eller det är "as is". Det är en hel del störigt att den beter sig på det här sättet.
Kan man hävda att det är ett "dolt" fel?