A3 1,9 TDI -11 hackar när kall

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

awwd

Ny medlem
Har en A3 -11 med 1,9 TDI 140 hk (CFFB) som A-traktor (ECU reglerad). Bilen har gått ca 24k mil och har gått felfritt i de två år jag haft den, men har nu börjat "hacka/misstända" vid konstant fart när den är kall. Efter 5 min när tempmätaren börjar klättra avtar symtomen. Det finns inga felkoder.

Googlar man "TDI 140 misfire" får man mängder med trådar där folk beskriver likadana symtom, men utan egentliga lösningar.

Någon här som upplevt/upplever liknande symtom?

/awwd

awwd

Ny medlem
Två olika verkstäder har inte lyckats få fram några felkoder, inte ens med "live-uppkopplad" dator under körning. Majoriteten av trådarna om "TDI 140 misfire" konstaterar samma sak, inga felkoder.

George

Medlem
För att börja någonstans skulle jag kontrollera glödstiften. Mät resistansen och om det inte är avbrott, mät spänningen till dem när motorn är kall.

awwd

Ny medlem
Alla fyra glödstift byttes i somras, tre var felande och gav felkod (men tände inte motorlampan). Efter bytet försvann felkoderna.

George

Medlem
Ok, felsök inte glödstiften vilka är den mest troliga orsaken till att en dieselmotor går dåligt när den är kall.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp