Hej,
Angående min 2008 A6 3.0 TDI Quattro:
Jag har ägt denna underbara panzarwagen i ett par månader och gillar den skarpt. Men, för ca 3 veckor sedan tappade den plötsligt all kraft - Jag gissar att den gick in i någon form av "limp home mode" men jag fick INGA varningslampor eller felkoder. Startade om bilen och den var OK igen. Detta hände 3 ggr till över ca3 veckors tid.
Nu har bilen gått till konstant "seg som ett as-mode". Det känns som om jag kör helt utan boost (min bästa gissning). Fortfarande inga felkoder!
Jag har kollat om turbons regleringsventil (actuator) rör sig då man slår på tändningen och det gör den. Mitt nästa steg blir att byta dieselfilter (på G i posten) och fylla det nya med spridarrengöring. Jag vet att jag kört tanken i det närmaste tom 2 ggr (jag vet, korkat) så det skulle inte förvåna mig om filtret har lite gunk i sig. Det är ju både lätt och billigt att göra det, men jag förväntar mig egentligen inte att det kommer lösa problemet.
Om jag haft så lågt bränsletryck att den inte går ordentligt, borde jag inte få en felkod av det?
Om styrelektroniken eller kablage för turbostyrningen är kass, borde jag inte få en felkod då?
Om MAP-sensorn var kass, borde det inte ge en felkod?
Turbon kan vara kass (23Kmil på mätaren trots allt), men jag tycker att jag borde se lite oljerök och kanske höra ett missljud då? Jag är ingen turboexpert, men jag är tveksam till att den skulle slutat ge laddtryck från en dag till den andra, utan att något mer destruktivt händer?
Lite råd och tips skulle stort uppskattas!
/Torkel.
Angående min 2008 A6 3.0 TDI Quattro:
Jag har ägt denna underbara panzarwagen i ett par månader och gillar den skarpt. Men, för ca 3 veckor sedan tappade den plötsligt all kraft - Jag gissar att den gick in i någon form av "limp home mode" men jag fick INGA varningslampor eller felkoder. Startade om bilen och den var OK igen. Detta hände 3 ggr till över ca3 veckors tid.
Nu har bilen gått till konstant "seg som ett as-mode". Det känns som om jag kör helt utan boost (min bästa gissning). Fortfarande inga felkoder!
Jag har kollat om turbons regleringsventil (actuator) rör sig då man slår på tändningen och det gör den. Mitt nästa steg blir att byta dieselfilter (på G i posten) och fylla det nya med spridarrengöring. Jag vet att jag kört tanken i det närmaste tom 2 ggr (jag vet, korkat) så det skulle inte förvåna mig om filtret har lite gunk i sig. Det är ju både lätt och billigt att göra det, men jag förväntar mig egentligen inte att det kommer lösa problemet.
Om jag haft så lågt bränsletryck att den inte går ordentligt, borde jag inte få en felkod av det?
Om styrelektroniken eller kablage för turbostyrningen är kass, borde jag inte få en felkod då?
Om MAP-sensorn var kass, borde det inte ge en felkod?
Turbon kan vara kass (23Kmil på mätaren trots allt), men jag tycker att jag borde se lite oljerök och kanske höra ett missljud då? Jag är ingen turboexpert, men jag är tveksam till att den skulle slutat ge laddtryck från en dag till den andra, utan att något mer destruktivt händer?
Lite råd och tips skulle stort uppskattas!
/Torkel.