A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Nej den tar inte från lilla 12v batteriet...antingen från stora batteriet eller från bensinmotorn.
 

PINNEN

Medlem
Den värms via en värmepump som drivs av Högvoltsbatteriet men även 12V batteriet om man nu ska vara lite petig, fläkt, kylvätskepumpar och spjäll inne i bil drivs av 12V, men 12v batteriet laddas via en dc-dc omvandlare från högvoltsbatteriet.

Men precis som Kurtti även är inne på så värms ju bilen/kupén på ett traditionellt sätt via kylarvätskan när motorn används och blir varm.

Om det är svårt att starta bilen pga låg temperatur vågar jag inte svara helt säkert på men det har jag svårt att tro, men du ska nog inte räkna med att energin bilen tar för att värma upp kupén även fungerar som en motorvärmare men det kanske någon annan svara på?
 

D.E

Ny medlem
Den värms via en värmepump som drivs av Högvoltsbatteriet men även 12V batteriet om man nu ska vara lite petig, fläkt, kylvätskepumpar och spjäll inne i bil drivs av 12V, men 12v batteriet laddas via en dc-dc omvandlare från högvoltsbatteriet.

Men precis som Kurtti även är inne på så värms ju bilen/kupén på ett traditionellt sätt via kylarvätskan när motorn används och blir varm.

Om det är svårt att starta bilen pga låg temperatur vågar jag inte svara helt säkert på men det har jag svårt att tro, men du ska nog inte räkna med att energin bilen tar för att värma upp kupén även fungerar som en motorvärmare men det kanske någon annan svara på?
Men då är jag med, om bilen står ute en kall vinterdag och stora batteriet är tomt så får man sätta sig i en kall bil med andra ord.
 

hansol

Ny medlem
Tjena!
Köpte också en 55 tfsi e i somras och är supernöjd hittills. Enda problemet har varit att laddluckan hängde sig och inte gick att öppna.

Har googlat som tusan efter avgassystem till denna modell men har inte hittat något... :(
Har även letat efter en open air intake lösning men inte hittat det heller...
Kanske bara custom bygge som är alternativet.

Så precis som supersonis, någon som har tips så tar jag gärna också emot dom :)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Föreslår en kontakt med tex. Ferrita i Köping. Fick ett system tillverkat till min S6 och fick själv bestämma vad jag ville ha för ljudnivå. Blev lite för högt ljud inne i bilen till att börja med, så de bytte bakre ljuddämparen och jag blev helnöjd.
Kostar visserligen en slant, men kul att se vilket hantverk det är.


/Hälsningar Claes
 

hansol

Ny medlem
Föreslår en kontakt med tex. Ferrita i Köping. Fick ett system tillverkat till min S6 och fick själv bestämma vad jag ville ha för ljudnivå. Blev lite för högt ljud inne i bilen till att börja med, så de bytte bakre ljuddämparen och jag blev helnöjd.
Kostar visserligen en slant, men kul att se vilket hantverk det är.


/Hälsningar Claes
Tack för tipset Claes (y)
 

aNgY

Medlem
Fältåtgärd 93AB (93AB - A servicing hight-voltage-battery)
Är det någon mer än jag som fått det i displayen på bilen och appen? Fick det förra veckan och pratade med Audi som kunde läsa sig till i deras interna system att det finns risk för brand vid laddning av batteriet. Instruktionen var att INTE ladda bilen med sladd eller att köra på laddningsläge eller battery hold läge. Meddelandet försvann från display och app en eller kanske två dagar efter men enligt Audiverkstaden så finns "fältåtgärden" kvar i deras system för min bil. Kör typ 90% av min tid på batteri så detta är ju väldigt trist och sen känns det väldigt olustigt med risken för brand!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp