A6 c7 3.0TDI kamkedja

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Lucasmotor

Ny medlem
Har nyligen köpt en a6 med 3 liters dieseln, 14k mil på mätaren, några dagar efter köp rasslar kedjan typ 1-2 sekunder vid varje kallstart.

Vad ska man göra? Läst att många kör vidare, vågar man det? Blir väl 2 kallstarter om dagen.

Om inte, någon som varit ute om samma sak och vet på ett ungefär vad det kostar, både hos verkstad och att eventuellt göra jobbet själv?
Antar att motor och låda måste ut, eller går det byta något på plats?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Om den börjat rassla några dagar efter köp så hade jag lämnat tillbaks bilen,, Byta kedjor och spännare kostar guld.
 
Har nyligen köpt en a6 med 3 liters dieseln, 14k mil på mätaren, några dagar efter köp rasslar kedjan typ 1-2 sekunder vid varje kallstart.

Vad ska man göra? Läst att många kör vidare, vågar man det? Blir väl 2 kallstarter om dagen.

Om inte, någon som varit ute om samma sak och vet på ett ungefär vad det kostar, både hos verkstad och att eventuellt göra jobbet själv?
Antar att motor och låda måste ut, eller går det byta något på plats?
Byta själv typ tio tuss för material, lägg till ytterligare tio för merarbeten du gör förebyggande när du har motorn ur.

Med lite hjälp av youtube videor, märktejp och märka alla kablar, slangar etc noga och tålamod så borde du kunna lösa det på två hela helger och lite kvällsarbete mellan.
 

Swizz

Aktiv medlem
haha att lyfta ur en 3,0 tdi är inget du gör som novis med all respekt. Det vanliga på dessa är spännaren, det är mycket jobb för 2 skruvar och en del.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp