Darkburrow
Ny medlem
Jag letar första bil och är nyfiken om denna är billig i drift och ok som första, några kända fel på denna modell som kommer göra livet surt för mig ?
Ambition?
S-Line?
Ambition?
S-Line?
Skulle nog säga att mina råd i denna tråd även gäller FSI-motorn: https://www.audiforum.nu/threads/audi-a3-8p-2-0-tfsi-köptips.2170/Jag letar första bil och är nyfiken om denna är billig i drift och ok som första, några kända fel på denna modell som kommer göra livet surt för mig ?
Ambition?
S-Line?
Jag vågar snart inte köpa bil, alla jag kollat har ju nåt fel, går det att få tag på tidigare ägare för bilen ? Vill ju ringa runt och fråga vad som varit fel med tanke på att den har 24 ägare sen 2004, nåt måste ju vara knasSkulle nog säga att mina råd i denna tråd även gäller FSI-motorn: https://www.audiforum.nu/threads/audi-a3-8p-2-0-tfsi-köptips.2170/
/Hälsningar Claes
Om det har varit så många ägare sedan 2004 så skulle jag nog dra öronen åt mig och leta efter ett annat exemplar.Jag vågar snart inte köpa bil, alla jag kollat har ju nåt fel, går det att få tag på tidigare ägare för bilen ? Vill ju ringa runt och fråga vad som varit fel med tanke på att den har 24 ägare sen 2004, nåt måste ju vara knas
Inga problem med reservdelar. Jag köper det mesta från Tyskland. Om du nu absolut vill köpa just den bilen så försök att få tag på åtminstone den senaste ägaren och kolla statusen på den. Absolut viktigaste frågan är: drar den olja? / Hälsningar ClaesMen den är så förb.. fin att jag så gärna vill ha den oavsett fel, liksom
Visa bilaga 66
Nån kanske vet nåt om den här bilen och kanske har lite historia om den, för jag är kär i den, jag vill ta hand om den och fixa eventuella fel, frågan är ju om reservdelar ens är möjliga att hitta ?
Ingen av ägarna har svarat, senaste 2 har varit bilfirmor och dom lär nog inte veta nåt ?Inga problem med reservdelar. Jag köper det mesta från Tyskland. Om du nu absolut vill köpa just den bilen så försök att få tag på åtminstone den senaste ägaren och kolla statusen på den. Absolut viktigaste frågan är: drar den olja? / Hälsningar Claes
Nej, du skulle nog behöva ha tag på någon av dom "riktiga" ägarna... /Hälsningar ClaesIngen av ägarna har svarat, senaste 2 har varit bilfirmor och dom lär nog inte veta nåt ?
Fick tag i senaste ägaren, han hade köpt ny bil och det va inga större fel på den, hörde lite dåligt vad han sa, väldigt lågt ljud men det va nån glödlampa annars felfriNej, du skulle nog behöva ha tag på någon av dom "riktiga" ägarna... /Hälsningar Claes
Det är ju ganska stor skillnad på bilarna, den ena är 2-dörrars framhjulsdriven med Fsi-motorn, den andra är 4-dörrars quattro med Tfsi-motorn och dessutom sportback, efter vad jag har förstått ett något större bagageutrymme.
Av dom här 2, vilken skulle ni välja, för/nackdelar, ena har 24 ägare, andra har 4.
Ok, nu ligger den ena bilen i Västerås och den andra i Fagersta som farsan kan köra mig till, är det turbo i TFSI ? T = Turbo ?Det är ju ganska stor skillnad på bilarna, den ena är 2-dörrars framhjulsdriven med Fsi-motorn, den andra är 4-dörrars quattro med Tfsi-motorn och dessutom sportback, efter vad jag har förstått ett något större bagageutrymme.
Den enda rekommendation jag kan ge är att provköra och känna och klämma.
Har själv provkört och tittat på flera bilar genom åren som har utlovats vara i nyskick, men när jag har synat dom närmare visat sig vara rena skrotet.
Då gäller det att försöka förtränga att du har lagt ner både tid och pengar för att åka och titta på skiten och vara tacksam för att du inte köpte den osedd.
Om du har långt att åka så kanske det kan finnas en vänlig själ på orten som kan tänka sig att ta en första titt åtminstone.
Jag har besparat några bekanta långa resor bara genom att stoppa in näsan i bilen och luktat, en "garanterat" rökfri bil har luktat askkopp mm. /Hälsningar Claes
Japp, det är turbo i Tfsi. /Hälsningar ClaesOk, nu ligger den ena bilen i Västerås och den andra i Fagersta som farsan kan köra mig till, är det turbo i TFSI ? T = Turbo ?