MS Media AB
Ny medlem
Hej allihopa!
Är ny här och har nyligen köpt en Audi A3 8L (årsmodell 1997). Det är min första Audi och jag är väldigt nöjd. Jättefin bil, både att äga och köra, men tyvärr har ett litet problem uppstått. Om bilen står över natten kan den få för sig att inte starta nästa dag. Startar alltid och går utmärkt annars. Både kollegor som själva kör Audi och en bekant som har kört Audi hela sitt liv har konstaterat att det rör sig om något som drar tjuvström, vilket även Mekonomen gjorde när jag ringde dit. Det ska alltså inte vara något fel på generator eller startmotor, vilket jag inte heller tror då jag har ägt både Volvo, Rover, Volkswagen och Honda där batteriet har laddat ur vid mer eller mindre lämpliga tillfällen. Nåja, till saken; imorse hände samma sak, fick senare starthjälp med kablar och han drog igång direkt. Körde ungefär en timme och parkerade sedan hemma, där jag kopplade ur kabeln från batteriets minuspol. ”Om batteriet inte är anslutet till resten av bilen kan ju inget dra tjuvström”, tänkte jag. ”Lite anständigt att behöva montera fast kabeln varje morgon, men allt är bättre än en bil som vägrar starta.” Min fråga är alltså följande; bör man koppla loss pluskabeln också, eller räcker det med minus? Och vad är det som kan dra tjuvström? Om det kan vara till någon hjälp finns lite tekniska data om bilen nedanför:
-1.9 TDI
-Automatisk växellåda
-3-dörrarsversionen
-Eftermarknadssterio från Biltema
Är ny här och har nyligen köpt en Audi A3 8L (årsmodell 1997). Det är min första Audi och jag är väldigt nöjd. Jättefin bil, både att äga och köra, men tyvärr har ett litet problem uppstått. Om bilen står över natten kan den få för sig att inte starta nästa dag. Startar alltid och går utmärkt annars. Både kollegor som själva kör Audi och en bekant som har kört Audi hela sitt liv har konstaterat att det rör sig om något som drar tjuvström, vilket även Mekonomen gjorde när jag ringde dit. Det ska alltså inte vara något fel på generator eller startmotor, vilket jag inte heller tror då jag har ägt både Volvo, Rover, Volkswagen och Honda där batteriet har laddat ur vid mer eller mindre lämpliga tillfällen. Nåja, till saken; imorse hände samma sak, fick senare starthjälp med kablar och han drog igång direkt. Körde ungefär en timme och parkerade sedan hemma, där jag kopplade ur kabeln från batteriets minuspol. ”Om batteriet inte är anslutet till resten av bilen kan ju inget dra tjuvström”, tänkte jag. ”Lite anständigt att behöva montera fast kabeln varje morgon, men allt är bättre än en bil som vägrar starta.” Min fråga är alltså följande; bör man koppla loss pluskabeln också, eller räcker det med minus? Och vad är det som kan dra tjuvström? Om det kan vara till någon hjälp finns lite tekniska data om bilen nedanför:
-1.9 TDI
-Automatisk växellåda
-3-dörrarsversionen
-Eftermarknadssterio från Biltema