Hej,
Jag har en audi S3 från 2004 (2.0 FSI 150hp). Vid kallstart ligger den i tomgång på ca 1100varv och hackar en del. När man har kört en en kort sträcka och låter den gå ner på tomgång igen så lägger den sig på ca 900 varv och betydligt mer stabil. När man sen kör går varvtalen något svajigt (knappt 100 varv upp och ner) men man känner ingen powerloss eller liknande utan den går mjukt.
Efter en del sökning på svajiga varvtal var väl den vanligaste orsaken att tändstiften va slitna, och eftersom dem var i bytesintervallet så satte jag nya men det gjorde ingen skillnad alls. Jag får inga felkoder (varken OBD eller audi specifika) men vill gärna försöka hitta vad som orsakar denna ojämna tomgång och svajiga varvtal innan något mer allvarligt problem uppstår.
Någon som har något tips på vad jag kan kika på här näst? Mina tankar går mot gasreglage/spjäll alt. egr ventil men vet inte om de är på rätt väg?
Tacksam för all hjälp
Jag har en audi S3 från 2004 (2.0 FSI 150hp). Vid kallstart ligger den i tomgång på ca 1100varv och hackar en del. När man har kört en en kort sträcka och låter den gå ner på tomgång igen så lägger den sig på ca 900 varv och betydligt mer stabil. När man sen kör går varvtalen något svajigt (knappt 100 varv upp och ner) men man känner ingen powerloss eller liknande utan den går mjukt.
Efter en del sökning på svajiga varvtal var väl den vanligaste orsaken att tändstiften va slitna, och eftersom dem var i bytesintervallet så satte jag nya men det gjorde ingen skillnad alls. Jag får inga felkoder (varken OBD eller audi specifika) men vill gärna försöka hitta vad som orsakar denna ojämna tomgång och svajiga varvtal innan något mer allvarligt problem uppstår.
Någon som har något tips på vad jag kan kika på här näst? Mina tankar går mot gasreglage/spjäll alt. egr ventil men vet inte om de är på rätt väg?
Tacksam för all hjälp