Audi A6 3.0 TDI med DPF-problem?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

viktorhul

Ny medlem
Hej!

Som en riktig forumnybörjare vill jag börja med att be om ursäkt för att jag förmodligen ställer en fråga som redan behandlats. Jag hittade denna tråd som har nästan identisk felbeskrivning som jag (bortsett från att jag har kaross C7 och inte C6) men vill göra ett sista försök att utesluta billigare reparationer än att byta DPF.

Jag har en Audi A6 3.0 TDI 2012 (C7) 245 hk. För ett par år sedan gick bilen in i limp mode. Bilen kunde inte göra regenerering ens med dator. En bekant hjälpte mig med alla möjliga rengöringar; vi tog ur och rengjorde EGR-kylare, EGR-ventil och spolade även ur DPF:en med högtryck. Efteråt lyckades jag göra en forcerad regenerering och bilen fungerade utmärkt. Ett tag.

Ett drygt år senare händer samma sak. Jag sätter direkt igång med att köra forcerade regenereringar utan framgång (regenereringen körs men problemet försvinner inte). Jag häller i tillsatser i dieseln för DPF-rengöring utan framgång. Jag får fram felkoderna:
- P2002: Particulate Trap Bank 1, Efficiency Below Threshold (aktiv eller vad det heter, kommer direkt tillbaka)
- P2463: Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation Bank 1 (aktiv, samma som ovan)
- P0675: Cylinder 5 Glow Plug Circuit (passiv? Dyker upp då och då)

Jag väljer att ta ur DPF:en och skicka på en så kallad proffsrengöring och återinstallerar den. Jag nollar värdena med dator och kör 3-4 forcerade regenereringar utan framgång.

En detalj jag minns är att regenereringarna nu tar rätt så exakt 15 minuter varenda gång och datorn säger sedan något i stil med "Heating stage 2" men går tillbaka till tomgång och verkar vara klar. Året innan, när det löste sig, vill jag minnas att regenereringarna pågick i närmare 40 minuter.

Tryckgivaren visar 14 mbar på tomgång och runt 50 vid 2500 rpm. Jag har bytt givaren och nollat värdena men de förblir oförändrade. Enligt rengöringsfirman (som naturligtvis är vinklad) så kan man inte riktigt säga att filtret "är slut", utan det är klart att det går att rengöra. De säger också att filtret inte ens var särskilt skitigt när det kom in för rengöring.

Jag bad en verkstad undersöka saken och de tog 1500 kr för att säga "byt DPF. Felkoderna säger DPF. En ny kostar 47 000". Då hade jag inte ens nämnt att jag bytt tryckgivare och det fick mitt förtroende för verkstaden att sjunka i botten, för jag hade hoppats på att vi kunnat börja i någon annan ände än ett sådant extremt dyrt ingrepp.

Jag är medveten om att felkoderna beskriver att problemet rör DPF:en, men jag kan inte låta bli att ifrågasätta om felkoderna MÅSTE vara sanningen eller om de kan vara en konsekvens av något annat fel.

Mina frågor blir nu:
- Finns det någon möjlighet att EGR-systemet är en direkt orsak till felkoderna och limp mode? Skulle det t.ex. vara möjligt med en EGR delete eller försöka göra rent ventil och kylare som en direkt åtgärd på allt detta?
- Är DPF:en "körd", och vad innebär det isåfall? Måste den bytas?
- Om jag nu måste byta DPF:en så blir jag tvungen att köpa en begagnad. Är det då rimligt att köpa en som gått 20k mil? Är det helt orimligt att köpa en begagnad DPF, dvs är bilen redo för skroten (för jag kan inte lägga 50k på den)?
- Kan ett trasigt glödstift vara orsaken till att regenereringen inte slutförs? Det är ändå sex cylindrar så jag kan tycka att den borde klara av att göra en regenerering ändå?

Tack på förhand!
 
Duckar frågan om regenerering, filter etc och hoppar till den viktigaste punkten.

glödstift

Glödstiften i modernare bilar används även en del vid vanlig körning, så ett fel kan göra att förbränningen inte blir korrekt och tex stor mängd sot alstras från en cylinder. Stor extra mängd sot kan sätta igen filter etc.

Så börja med att årgärda glödstift (behöver ju inte vara själva stiftet, kan ju vara kablage etc) så har du uteslutit det som problem för vidare jobb och stök

Det är ju också väldigt troligt att det är många parametrar som måste uppfyllas för att det ska gå att göra regenerering, bland annat bränsle i tanken ?, motortemperatur (varken för varm eller kall) , säkerligen inga felkoder (förutom att filtret är fullt) i motorstyrning
 

nickooow

Ny medlem
Hej! Blir kanske svar i lite fel ordning men, jag har en a6 allroad -16 3.0tdi som gått 22k där jag för en vecka sedan gjorde en tvångs regenerering bara för att, tror att de var typ 7g sot enligt datorn och max var på typ 350ish så köpa en begagnad som gått 20k är inte säkert är nå problem… men sen, vad har du använt för dator för att göra en regenerering ? Jag har turen att ha en polare som äger en firma som optimerar och har filtertvätt med mera. Vi prövade först men en dator som heter autel ( bra avancerad och kan göra de mesta) men med den gick de inte få igång en forcerad regenering! Så han fick byta till en laptop med ett ännu mer avancerat program (vet inte vad det heter) och då funka det bra att starta en forcerad bränning som tog ca 40min… såg även i datorn att snittet mellan bränningarna var ca 33mil på min, (sambon kör väldigt mycket korta körningar till och från jobbet) så summa sumarum, kanske pröva med en ”bättre” dator ?

jag har haft en glödstift trasigt rätt så länge innan jag ides byta det, tror inte att det är det som ställer till det men kan ju va bra att byta ändå, ett tips (när då bilen går köra) spruta massa typ wd40/5-56 vid glödstiftet och kör en dag eller två, har du otur och det sitter fast är dom relativt enkel att dra sönder och då har du ett storhelvete !😅

sen om du inte hittar något fel att fixa så hade jag (billigaste alternativet) tagit ut partikelfiltret och kapat upp det där det inte syns på en besiktning och tömt det på innehåll, sen åkt till optimeringsfirma och programmerat bort partikelfilter och egr och kanske även en optimering, brukar skilja väldigt lite i pris från att göra en sak till att göra alla. Egr programmerar jag bort på alla mina bilar omgående, de där är jävulens påfund som bara skickar en jävla massa skit tillbaka i motorn som kläggar igen en massa..

lycka till !!
 

PINNEN

Medlem
Mina frågor blir nu:
- Finns det någon möjlighet att EGR-systemet är en direkt orsak till felkoderna och limp mode? Skulle det t.ex. vara möjligt med en EGR delete eller försöka göra rent ventil och kylare som en direkt åtgärd på allt detta?

Om din EGR inte fungerar korrekt så gör inte bilen någon regenerering och kan mycket väl vara orsaken till att filtret sätts igen.

- Är DPF:en "körd", och vad innebär det isåfall? Måste den bytas?
Är ditt filter kört och det behövs bytas ut så är det det du måste göra, tittar man på flera partikelfilter, ofta nyare, så har de en beläggning invändigt som gör att det blir en kemisk process som hjälper till med avgasreningen, försvinner beläggningen så slutar filtret att prestera, är dock osäker på om du har detta i ditt filter men ett bra sätt att sabba denna beläggning är att hälla i tillsatser eller att tvätta filtret, detta gäller dock alla våra bilar med 2,0tdi med avgasreningsmodul (EU6 Motorn), har tyvärr fått byta flertalet partikelfilter pga felaktig felsökning med tvätt och dåliga kemikalier i filtret.

Ett partikelfilter kan bara "tömma sig" på sot, ej olja, så har du en dålig turbo som släpper in olja i filtret så är filtret dömt till att dö, dock verkar inte ditt avgasmotstånd öka så mycket så är tveksam till att det är täppt, men en orsak till att något händer med filtret kan bero på en sliten turbo.

- Om jag nu måste byta DPF:en så blir jag tvungen att köpa en begagnad. Är det då rimligt att köpa en som gått 20k mil? Är det helt orimligt att köpa en begagnad DPF, dvs är bilen redo för skroten (för jag kan inte lägga 50k på den)?
Köp du ett begagnat, nåt annat vore dumt!

- Kan ett trasigt glödstift vara orsaken till att regenereringen inte slutförs? Det är ändå sex cylindrar så jag kan tycka att den borde klara av att göra en regenerering ändå?
Nej, ett trasigt glödstift stoppar inte regenereringen.

*En sak som däremot påverkar regenerering och kan vara nåt du borde titta på innan ett eventuellt byte är om avgastempgivarna verkligen fungerar korrekt, framförallt avgastempgivare 4.
Anledningen till att jag tänker på detta är ditt meddelande i datorn "Heating stage 2", antingen visar inte tempsensorerna rätt värde eller så kan inte filtret bygga upp tillräcklig värme, kan du inte få upp tillräcklig temperatur för regenerering så är det nytt filter som krävs, kan ju ha hänt något med katalysatorn i det så det inte bygger upp tillräckligt hög temperatur.
(värmen ökas genom 1 extra insprutning i avgastakten för att antända katalysatorn med bränslet för att få upp temperaturen).

** En forcerad regenerering är inte något man ska göra lättvindigt, detta skadar komponenterna och minskar livslängden och bör endast utföra i nödfall när man väl har lagat den felaktiga komponenten som har gjort att regenerering uteblivit och filtret har blivit för tätt för att regenerera på vägen.
 

viktorhul

Ny medlem
*En sak som däremot påverkar regenerering och kan vara nåt du borde titta på innan ett eventuellt byte är om avgastempgivarna verkligen fungerar korrekt, framförallt avgastempgivare 4.
Anledningen till att jag tänker på detta är ditt meddelande i datorn "Heating stage 2", antingen visar inte tempsensorerna rätt värde eller så kan inte filtret bygga upp tillräcklig värme, kan du inte få upp tillräcklig temperatur för regenerering så är det nytt filter som krävs, kan ju ha hänt något med katalysatorn i det så det inte bygger upp tillräckligt hög temperatur.
(värmen ökas genom 1 extra insprutning i avgastakten för att antända katalysatorn med bränslet för att få upp temperaturen).
Tack för svar!!

Jag såg att jag inte nämnde vilka temperaturer jag fick så det kanske kan vara värt att nämna. De temperaturer jag tog bild på under regenereringen visade:
turbo: 136, före DPF: 102, efter DPF: 102.
De fluktuerade lite grann men kanske några tiotals grader. Jag tror inte någon gick över ens 200 grader.

Jag vet inte vilka temperaturer jag haft när regenereringen fungerat, men jag skulle tro att det här är alldeles för låga temperaturer. Frågan är då om det är DPF:en som hindrar eller om det är något annat. Turbon har ju lite högre temp, den kanske inte ens försöker öka tempen om den märker att inte DPF:en hänger med. Kan det vara katten som är trasig på något sätt, om den inte får upp temperaturen?

Känner att jag bara flummar nu men förhoppningsvis kan temperaturerna ge någon en hint om vad det kan vara...

Jag har ju inga felkoder på EGR-systemet, jag kan tycka att den skulle klaga på någonting där om det nu var orsaken till att regenereringen inte får upp tempen?
 

PINNEN

Medlem
Nej det är alldeles för låga temperaturer, turbon ska vara varmast men sedan ska tempen vid partikelfiltret börja skena uppåt, men eftersom att dina värden ökat succesivt så borde de vara rimliga så troligen är det nytt PF som krävs (katten sitter integrerad i filtret)
 

viktorhul

Ny medlem
Nej det är alldeles för låga temperaturer, turbon ska vara varmast men sedan ska tempen vid partikelfiltret börja skena uppåt, men eftersom att dina värden ökat succesivt så borde de vara rimliga så troligen är det nytt PF som krävs (katten sitter integrerad i filtret)
En sak jag är lite fundersam över är varför jag inte får någon kod på detta sen, om det är så uppenbart att den inte lyckas komma upp i temperatur. Men det verkar nog trots allt som att det är filtret som behöver bytas (eller katten, som du säger sitter de ju ihop).

Känns inte som att det är fel på tempsensorerna heller för det känns skumt att både före och efter visar liknande temperaturer. Hade varit mer misstänksam om en av sensorerna började stiga men inte den andra typ.

Hittat en relativt billig DPF, under 10k, så det är väl värt ett försök! Tack alla för input!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp