Bränsle förbrukning på era 2.0 TDI ?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MickeM

Medlem
Att termostaten sitter högt upp där kylvätskan går ut till kylaren är mer regel än undantag än idag.
Men just VAG har länge haft egenheten att ha termostaten långt ner på flera motorer i alla fall.
Jag har 2.0TDI själv, men faktiskt inte koll på var den sitter. Aldrig behövt röra motorn. Än, i alla fall.

Jag är ingen orginaldelsförsespråkare så, men billiga termostater av noname är ofta ganska kass. Faktiskt.
Med konstaterat kass termostat (tex känna om kymarslangar är varma trots låg motortemp) så skulle jag lägga extra för en kvalitetstermostat.

Värma i kastrul är överkurs. Räcker bra att känna om kylarslangarna är varma trots låg motortemperatur. Returen i synnerhet om man kört länge.
Termostaten ska vara tät (utom litet lufthål) tills väldigt väldigt nära full drifttemperatur, annars stänger den inte/öppnar för tidigt.
Inget demonterat eller någonting.

Räkna med minst en liter glykol.
Låg termostat = helt tömt system.
Vissa kan vara kinkiga med luftficka, tex i dieselvärmare och annat.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp