Dåligt batteri

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Beha

Ny medlem
Har en Audi a6 2019, c8
Bilen dog helt på grund av dåligt batteri, måste byta den, men batteriet som ligger på sidan i bagagerummet är en 12v 68ah batteri som är väldigt liten. När jag söker via reg nr efter nya batterier att köpa så kommer det bara stora batterier som är 12v 105ah och ist för 278mm är de 392mm långa, tror knappt att jag får plats med den där!? Någon som vet hur man ska göra och varför det är en sån liten batteri i bilen!?

rolleslitz

Aktiv medlem
Har en Audi a6 2019, c8
Bilen dog helt på grund av dåligt batteri, måste byta den, men batteriet som ligger på sidan i bagagerummet är en 12v 68ah batteri som är väldigt liten. När jag söker via reg nr efter nya batterier att köpa så kommer det bara stora batterier som är 12v 105ah och ist för 278mm är de 392mm långa, tror knappt att jag får plats med den där!? Någon som vet hur man ska göra och varför det är en sån liten batteri i bilen!?

Ja, köp en meterstock (tumstock) tex och gå ut och MÄT.

På väldigt många bilar finns det möjlighet att sätta dit olika stora batterier, tex på olika marknader läs norden gentemot sydeuropa eller bilens utrustning.

När du vet om du får plats (inte gissa på internet) med det batteri som rekommenderas så får du fundera på om du vill köpa den storleken eller välja ett mindre batteri.

Att det nu sitter ett visst batteri kan ju bero på att någon i bilens historia akut bytt batteri och tog vad de kom över...

Killawife

Aktiv medlem
Bilarna brukar få olika stora batterier beroende på vad de har för utrustning. Dieslar med automat brukar ha ett stort batteri eller t.o.m två medans manuella bensinare klarar sig med ett vanligt. Nån kan ju bytt batteriet tidigare också, det är omöjligt att veta. Tänk på att batteriet i dessa ska programmeras så det räcker inte bara att byta. Det funkar ändå men man får ett meddelande om det tills det är programmerat.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp