Oj, kan detta kanske påverka oljeflödet negativt? Ett undertryck i vevhuset suger ju t.ex. ur oljan från turbons retur snabbare och det låter ju spontant och okunnigt bra men hur är det med alla andra oljekanaler...? Det har ju skrivits mycket om hög oljeförbrukning i vissa motorer...Det kan även vara för högt vacuum i motorn pga en defekt backventil till vevhusventilationen
Oj sorry för sent svar men jag bytte ”purge valve” jobbigt som fan då slangarna hade krympt men det gick efter mycket om och men. Nollade sedan felkoden kört 400mil sen dess och motorlampan har inte börjat lysa igen så det löste problemet.om du står på tomgång en stund, tickar det då från den svarta ventilen på luftburken? du kan även lossa den och blåsa i den och se om det är stopp eller fullt flöde, det ska vara ett stopp när den inte är aktiverad (den som är inringad med röd ring)
Det kan även vara för högt vacuum i motorn pga en defekt backventil till vevhusventilationen, detta brukar man upptäcka genom att stå på tomgång och lyfta på oljepåfyllningslocket, är ventilen kass så är det ett kraftigt undertryck och man får ta i ordentligt för att lyfta upp locket, den ventilen är dock lite svårare att visa på bild då den sitter i en slang under expansionskärlet
Gott att del löste sigOj sorry för sent svar men jag bytte ”purge valve” jobbigt som fan då slangarna hade krympt men det gick efter mycket om och men. Nollade sedan felkoden kört 400mil sen dess och motorlampan har inte börjat lysa igen så det löste problemet.
angående vacuum och oljeförbrukning så låter jag det vara osagt hur mycket det påverkar oljekanalerna och komponenter i motorn, men det som brukar hända först är att oringar/tätringar och packningar brukar ge sig först, bland annat så brukar halvmånen till ventilkåpspackningen sugas in på 1,8t motorn om den är dålig och detta skapar ju ett hål vilket innebär att det blir ett oljeläckage.Oj, kan detta kanske påverka oljeflödet negativt? Ett undertryck i vevhuset suger ju t.ex. ur oljan från turbons retur snabbare och det låter ju spontant och okunnigt bra men hur är det med alla andra oljekanaler...? Det har ju skrivits mycket om hög oljeförbrukning i vissa motorer...