Handbromsen (el) felmeddelar och låser bakhjulen efter okreparation.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Efter renovering av ena bakoket på vår A3 1,4 -14 använde jag handbromsknappen för att återställa pistongens/kolvens utgångsläge. Det tycktes gå bra och testkörning gick problemfritt. Dagen efter när jag provade handbromsen hörde jag att elmotorn på det åtgärdade oket fortsatte gå några sekunder längre än vanligt och sedan larmade både instrumentpanelens bromslampa och även handbromsknappen med signal och blinkning, och båda bakhjulen var låsta.
Efter felkodssökning och googling var jag än lite noggrannare att först trampa på bromsen 3 ggr, sedan dra i handbromsknappen, och efter ett par försök så lät elmotorerna som de ska när de slog till och låsningen släppte när bromsen lossades.
Varningsmeddelande med låsta bromsar har dock dykt upp ett par gånger till senaste dagarna. Vilket skapar problem och oro då man kan stå illa till när hjulen låses och inte heller ta sig hem.
Ska det inte räcka att att återställa oket med fot- och handbroms efter återmontering, eller måste man ha servicedator?
Jag har backat oken förr vid beläggbyte och då har det gått bra att använda handbromsen för återställandet.
Vet någon rätt sätt?
Och hur kommer det sig att båda bakbromsarna låses när tolkningsvis ena okkolven inte hittar sitt utgångsläge..?
 
Senast ändrad:

Pistvakt

Medlem
Bilen iofs knappt körd senaste veckorna men nu när jag nyss testade den elektriska handbromsen igen fortsätter återigen den vänstra elmotorn att gå/surra i 15-20 sek innan bilen felmeddelar om fel på handbromsen. Det är som att elmotorns skruvande av bromspistongen inte pressar ut kolven mot bromsskivan så det tar stopp och nyper åt...
Ska jag måsta ta loss oket igen och undersöka kolvens rörelse med oket lossat...?
Kan de återmonterade kulorna och fjädrarna i pistongens "gäng" ha lossnat helt så rotationens "matning" uteblir..?
Andra tips?
 

Bilagor

Pistvakt

Medlem
Problemen kvarstår att bakhjulen låser sig när den elektriska handbromsen dragits åt och lossats... se vidare tidigare i tråden. Den sida som ej renoverats ligger åter an och hettar upp bromsskivan.
Är det bara att köpa nya (dyra) ok och byta båda..?
 

Pistvakt

Medlem
Jösses så tyst det var i detta ämne, liksom det föregående med de lösa kulorna och fjädrarna upptäckta inne i kolven vid renoveringsstarten (tfa anliggande bakbromsar, se annan tråd)..). Ska dock tilläggas att det renoverade oket inte nyper åt alls kring bromsskivan vid handbromsning, vilket ändå känns lite logiskt.
I och med att detta handbromsproblem uppstått efter okrenoveringen och det enda som utgör någon skillnad var återmontaget av kulor/fjädrar (som en "gängfunktion" för pistongen mot kolven) får jag anta att det är orsaken till problemen, men förstår inte varför.
Å andra sidan, när inte ens Audimekanikerna befatta sig med okrenoveringar kanske man ska ge sig som ren amatör... Frågan kvarstår dock varför då okrenoveringssatser alls säljs...
Inga tankar från andra..?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Har följt dig och dina outtröttliga försök att lösa problemen, men dessvärre så har jag inte haft något att tillföra. Vet bara jag själv hade köpt nya prylar vid det här laget ;).
Det där med renoveringssatser blir ju lite moment 22, de säljs men det går inte att renovera, hmmm:unsure:.
Hoppas du får ordning på grejorna och jag uppskattar att du uppdaterar, kan ju hjälpa någon annan på traven.

/Hälsningar Claes
 

Pistvakt

Medlem
Tack för lite pep. 😀 Som ett sista försök innan jag nu bytte oken sökte jag på VWs dito forum och hittade en tråd med likalydande kärvande ok och någons "uppmuntran" att bara motion behövs. Det slutade med att oket byttes.
Och jag bytte ju först till nya belägg för "nytt läge" för kolven men inget hjälpte och då återstod renoveringssatsen, men som sagt, hur ska det göras för att funka...? Får skriva till Autodoc som säljer satserna och fråga.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp